انواع وابستگی عاطفی زنان و راه های درمان آن

 انواع وابستگی عاطفی زنان و راه های درمان آن

وابستگی عاطفی در زنان، باعث می شود که مدال وفاداری در زندگی مشترک بیشتر بر گردن خانم ها بیفتد.


یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۷۸۳ بازدید

وابستگی عاطفی در زنان، باعث می شود که مدال وفاداری در زندگی مشترک بیشتر بر گردن خانم ها بیفتد. به عبارتی دیگر، چون زنان اصولا نسبت به شوهرانشان وابستگی بیشتری دارند، وفاداری شان در زندگی مشترک به هیچ عنوان متزلزل نمی شود. مردان نسبت به زنان تنوع طلب تر هستند و این تفاوت باعث می شود که خانم ها از نگاه غریزی و عاطفی تنها وابسته به یک مرد شوند. از نگاه روانشناسی، تفاوت نیازهای جنسی در زنان و مردان، یعنی تنوع طلب بودن مردان و وفاداری زنان، باعث وابستگی بیشتر زنان به شوهرانشان شده است. درحالیکه، از دید جامعه شناسی، زنان چون شوهر خود را تنها تکیه گاه خود می دانند به او وابسته می شوند، حس امنیت اجتماعی و روانی برای یک زن بسیار اهمیت دارد و اگر شخصی با این خصوصیات بیابند حتما به او وابسته می شوند.


یکی از نشانه ها و علائم انواع وابستگی عاطفی زنان، عدم احساس ارزشمندی است. در وابستگی عاطفی زنان، قدر و ارزش، شایستگی و لیاقت شخصی که وابستگی عاطفی دارد را افراد دیگر تعیین می کنند. به این ترتیب، فرد وابسته در صورتی که عامل تحسین و تایید را از دست بدهد، احساس کوچکی و ناتوانی، حقارت و عدم ارزشمندی می کند. شخص وابسته، چون توانمندی ها و ارزش های خود را به خوبی نشناخته و آن ها را باور ندارد، فکر می کند بدون وجود و تایید دیگران نمی تواند به خواسته ها و آرزوهای خود برسد. به همین دلیل دچار یأس و ناامیدی و حتی افسردگی می شود.


مقوله وابستگی، به طور کلی یک رابطه عاطفی را به ناکامی می کشاند، چون شخص وابسته همواره طرف مقابل خود را وادار می کند که، افکار، عقاید، روحیات و نوع زندگی خودش را تغییر داده و به صورت کلی طبق نظر او زندگی کند.|


از دیگر علائم انواع وابستگی عاطفی زنان، ترس و ناامنی است. در یک رابطه عاطفی استاندارد ترس وجود ندارد، اما یک شخص وابسته همیشه در ترس و تنش قرار دارد که نکند منبع علاقه و زندگی اش را از دست بدهد. حس حسادت و محدود کردن آزادی خود نیز از دیگر نشانه های انواع وابستگی عاطفی زنان هستند که زندگی مشترک را هم برای زن و هم برای مرد که منبع وابستگی است دشوار می کند.

علائم دیگری نیز برای انواع وابستگی عاطفی زنان وجود دارد که به اختصار نام می بریم:

  • نداشتن قدرت تصمیم گیری
  • در رابطه عاطفی با همسر، نمی توانند چیزی بگویند یا حرفی بزنند چون میترسند او را از دست بدهند.
  • عزت نفس پایینی دارند و اعتماد به نفس ندارند.
  • برای حفظ رابطه عاطفی خود حاضرند به صورت یک طرفه دائما ایثار و ازخودگذشتگی کنند.

و …


  • عواقب و نتایج انواع وابستگی عاطفی زنان

مقوله وابستگی، به طور کلی یک رابطه عاطفی را به ناکامی می کشاند، چون شخص وابسته همواره طرف مقابل خود را وادار می کند که، افکار، عقاید، روحیات و نوع زندگی خودش را تغییر داده و به صورت کلی طبق نظر او زندگی کند. مسلم است که چنین فردی هیچگاه نمی تواند عشق و همسر خود را همان طور که هست بپذیرد و او را دوست داشته باشد. انسان وابسته به فرد دیگری تکیه کرده و از توانایی های فکر و اندیشه و تعقل خود استفاده نمی کند. او بدون هیچ فکر و اندیشه ای در تمام مسائل زندگی اش از دیگران تقلید کرده و خودش در تصمیمات زندگی اش هیچ نقشی ندارد.


راه های درمان انواع وابستگی عاطفی زنان

بعد از مدتی زندگی با وابستگی های شدید، درنهایت فرد به جایی می رسد که احساس می کند وابستگی تمامی زندگی اش را تحت تاثیر قرار داده و باید برای حفظ اعتماد به نفس خویش کاری برای جدا شدن از بند وابستگی عاطفی انجام دهد. انجام بعضی کارها می تواند زنان وابسته را در این امر یاری دهد:

  • بالا بردن عزت نفس: با شناخت روش های بالا بردن عزت نفس می توان از بند وابستگی های عاطفی رهایی یافت. انجام فعالیت های اجتماعی نیز تاثیر قابل قبولی دارد.
  • بیان احساسات مثبت و منفی هنگام صحبت با دیگران
  • آموختن روش های نه گفتن و مهارت های جرأت پذیری
  • کشف فضیلت های خودتان
  • صحبت کردن با همسر خود و بیان احساسات و نظرات خود برای او
  • سعی کنید از تنها ماندن لذت ببرید: یاد بگیرید تحت هر شرایطی از زندگی خود لذت ببرید و بدانید که تنها خود می توانید به زندگی خود کمک کنید.
  • از افراد موفق و قوی الگوگیری کنید.
  • و در آخر، همیشه به یاد داشته باشید که خداوند جانشین تمام نداشته هاست: داشتن ارتباط قوی با خداوند بهترین روش برای بریدن از تعلقات است. اتصال معنوی به خداوند باعث بالا رفتن روحیه انسان شده و حس قدرتمندی را تقویت می کند. توکل به خداوند و کمک خواستن از او، تمامی نگرانی ها و اضطراب ها را از بین می برد.



سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی