درخواست نگاه حمایتی صنایع از ادبیات ایران

درخواست نگاه حمایتی صنایع از ادبیات ایران

درخواست نگاه حمایتی صنایع از ادبیات ایران


پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۳۳۶۳ بازدید

اساس خبر دریافتی، در این دیدار هنرمندان ضمن بیان برخی دغدغه‌های خود، از وزیر صمت خواستار حضور حمایتی پررنگ صنعت از هنر ایران شدند و رضا رحمانی با استقبال از پشتیبانی همه جانبه صنایع از هنر، گفت: «صنعت و تجارت ما برای فرهنگ‌سازی نیازمند اصحاب فرهنگ و هنر است.»

در اين ديدار چهره‌هایی مانند اسماعیل آذر، شهرداد روحانی، مهدی افضلی، علی شیرازی، حمید رضا نوربخش، حبیب الله صادقی، محمد معتمدی، اصغر همت، حمیدرضا آذرنگ، اسماعیل خلج،شهرام گیل‌آبادی، سیف الله پویاراد، امیر راد و ... حضور داشتند.

مهدی افضلی، مدیر عامل موسسه توسعه هنرهای معاصر آغازگر این نشست صمیمانه بود. او گفت: مدتی‌ست گلایه‌های متعددی در خصوص کمبود برخی مواد اولیه خلق آثار هنری را می‌شنوم، به موازات آن مدت‌هاست درباره نهادینه شدن همکاری‌های هنر و صنعت سلسله نشست هایی را برگزار می‌کنیم. از دیگر سو از تمایل جدی وزیر محترم صمت برای همکاری با جامعه هنری با خبر شده‌ام. از این رو در فرصت کوتاهی که دست داد این نشست را هماهنگ کردیم تا مقدمه ای برای همکاری‌ها و نشست‌های بعدی باشد.

افضلی تاکید کرد: تجربه جهانی می‌گوید هنر و صنعت پیوندی دیرین با هم دارند و کشورهای توسعه یافته از قدرت هنر بهره‌های بسیار می‌برند. ضروری است در ایران هم زمینه‌های تعامل هر چه بیشتر این دو مولفه زیر ساختی فراهم شود.

مدیر عامل موسسه توسعه هنرهای معاصر افزود: «خوشبختانه سال‌هاست ورزش از موهبت حمایت‌های توسعه بخش صنایع بزرگ بهره‌مند شده است، اگر درصد کوچکی از این حمایت‌ها به عرصه هنر اختصاص یابد، هم گام هایی بزرگ در اعتلای هنر ایران برداشته می‌شود هم صنایع ایران بر بلندای فرهنگ توانمندتر و کارآمدتر جلوه می کند.»

اسماعیل آذر، شاعر شناخته شده، خواهان نگاه حمایتی صنایع از ادبیات ایران شد. او پیشنهاد داد در پی ابزار نگرانی رهبر معظم انقلاب در خصوص وضعیت زبان فارسی برنامه های اصولی ترویجی در این باره با حمایت وزارت صمت تولید و اجرا شود.

حبيب الله صادقي، نقاش، سخنران بعدی این جلسه بود. او با اشاره به مشكل ممنوعيت واردات اقلام مورد نيازهنرمندان تجسمي گفت: متاسفانه شرایطی فراهم شده که هنرمندان تجسمی برای خلق آثار با محدودیت جدی مواجهند. الان یک تیوپ رنگ اکریلیک 480 هزار تومان است و این برای هنرمندان از اساتید تا جوانان بسیار گران است.

مدادهای هنر نایاب شده‌اند، زیرا با اين استدلال كه مداد در داخل توليد ميشود جلوي واردات اين اقلام گرفته شده در حالي كه در دنيا حدود ششصد نوع مداد وجود دارد و در داخل فقط مداد برای تحریر دانش آموزی تولید می‌شود نه مدادهای هنری حرفه ای.

علي شيرازي ديگر هنرمند تجسمي حاضر در نشست با وزير صمت با بيان اينكه در چند سال اخير به همت گالري داران ايراني و افرادي كه عاشقانه كاركردند اقتصاد هنر تكان خورده است، گفت: در دوره هاي اخير در حراج هاي هنري خارج از كشور بخش اعظمي از آثار و هنرمندان شركت كننده از ايران بوده و همچنان ركورد ميزان فروش و بالاترين قيمت متعلق به هنرمندان ايراني است، اين در حالي است كه امروز هنرمندان كشورمان نمي‌توانند مواد اوليه كار خود را پيدا كنند.

وي اظهار داشت: اگر كالايي نمونه ايراني داشته باشد ما اصلا سراغ متريال خارجي نمي‌رويم مانند جوهر خوشنويسي كه اصلا حتي مواد خارجي را هم امتحان نمي‌كنيم. اما در مورد نقاشی و رنگ های مورد استفاده، هر كدام از هنرمندان به يك نوع رنگ خاص شناخته مي‌شوند و ممكن نيست كه آن را تغيير دهند، هنر ايران در منطقه شناخته شده بود در حالي كه ما الان از رقباي كوچكمان در حال جاماندن هستيم.

در ادامه اين نشست سیف الله پويا راد، موسس دوسالانه نقاشی دامون فر با اشاره به اينكه به عنوان اولين شركت خصوصي به دليل دغدغه شخصي هفت دوره از اين دوسالانه را برگزار كرده و تاكنون بيش از ١٢ هزار هنرمند جوان از طريق اين جشنواره به جامعه هنری معرفی شده اند گفت: امروز براي اين امده ام تا موضوع كمبود مواد مصرفي جامعه هنري را مطرح كنم، هزينه خريد اين اقلام در مقايسه با ارزش افزوده آثار خلق شده بسيار ناچيز است. در ايران چهار توليد كننده مداد داريم كه تنها مداد محصلي توليد مي كنند، اما به اشتباه وارادت مدادهای تخصصی هنری ممنوع شده و انواع مدادهاي با كيفيت و بي كيفيت به صورت قاچاق وارد كشور می‌شود، امروز استدعا داريم كه گشايشي در اين زمينه حاصل شود.

امير راد رييس هيات مديره انجمن نقاشان ايران نيز با اشاره به اينكه كمبود مواد مصرفي توليد اثار هنري مي تواند تبعات بدي براي كشور داشته باشد گفت: حوزه صنعت و هنر از قرن ١٩ همراهي و پويايي داشته اند و ما اميدواريم اين نشست اغاز حركت جديدي در اين خصوص باشد.

وي با ارايه پيشنهاداتي در اين خصوص گفت: به واسطه حضور انجمن ها و خانه هاي هنري مي توان به برگزاري جشنواره هاي هنري ميان رشته اي صنعت و هنر فكر كرد. همچنين طراحي جوايز هنري و يا برپايي جشنواره هاي در حوزه صنعت مثلا صنعت خودروسازي امكان پذير است كه مي توان در اين خصوص كارگروهي را تعيين و موارد را بررسي كرد.

در ادامه نشست حميدرضا نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی با اشاره به بضاعت محدود وزارت ارشاد در حمايت از فرهنگ و هنر افزود: امكانات و فضاهاي گسترده اي در مجموعه وزارت صنايع هست كه مي تواند حامي فرهنگ باشد، متاسفانه حتي در بخش هايي از زير مجموعه شما كه حامي رويدادهاي هنري مي شوند هزينه را صرف كنسرتهاي پاپ و پرمخاطب مي كند در حالي كه بايد از موسيقي هويتي مانند اركسترهاي ملي و سمفونيك و موسيقي محلي حمايت كرد.

وي تاكيد كرد كه مي توان اشتي دوسويه اي بين هنر و صنعت داشت به طوري كه هنر هم بتواند ابزاري در جهت دغدغه هاي اين بخش مانند توليد ملي قرار گيرد.

شهرداد روحاني رهبر اركستر سمفونيك تهران نيز در سخنانی در خصوص مسايل حوزه موسيقي و فعاليت اركستر سمفونيك توضيحاتي ارايه كرد.او سپس با اشاره به اينكه امكان همكاري اركستر با بخش صنعت براي اجراهاي موسيقي و ساخت قطعات سمفونيك وجود دارد افزود: ٢٥ سال پيش در پروژه اي در اتن شركت داشتم كه اركستر فيلارمونيك لندن قطعه اي را در آكروپليس ضبط كرد ، به اذعان سازمان جهانگردي يونان پخش همين قطعه به صورت قابل توجهي ميزان گردشگر اين كشور را افزايش داده بود، سابقه اين تجارب يا همكاريها در دنيا وجود دارد و در ايران نيز قابل اجراست.
او گفت موزیسین ها برای به روز رسانی سازهای خود این روزها در بازار با کمبود مواد حرفه ای مانند سیم ساز مواجه هستند.

محمد معتمدي، خواننده، دیگر هنرمند حاضر در اين ديدار گفت: موسيقي ما امروز مانند تجربه ٣٠ سال پيش خانه هاي قديمي در كاشان است كه هنوز ارزش واقعی ان مشخص نشده است، اگر بخشي مانند صنعت به اين موضوع توجه كرده و حمايت كند يك سرمايه گذاري در جريان ايده ال فرهنگي است كه چندين سال بعد نتيجه ميدهد.

شهرام گيل ابادي مديرعامل خانه تئاتر با بيان اينكه صنعت به هنر نياز دارد و هنر هم براي رشد به صنعت، اظهار داشت: هنرمندان در جامعه ايران مرجعيت ٢٦ درصدي دارند، همين ظرفيت مي تواند شما را در اهدافتان مانند همين موضوع حمايت از توليد ملي كمك كند.
وي با اشاره به موضوع ديپلماسي فرهنگي گفت: در اين فصل تحريم ها هنرمندان به راحتي اثار هنري خود را در كشورهاي ديگر نمايش مي دهند و حتي فروش اثر و عايدي هم دارند، در بسياري از كشورها و مراكزي كه امكان حضور صنعت نيست اثار هنري به راحتي عرضه مي شوند، به طور مثل همين زعفران ايراني را در قالب يك رويداد هنري در كشورهاي ديگر عرضه كنيد ببينيد چه نتايجي دارد.

وي با اشاره به امتيازدهي به صنايع بر اساس عمل به مسووليت هاي اجتماعي گفت: بخشي از اين مسووليت اجتماعي مي تواند هنر باشد، كميته صنعت و هنر را شكل بدهيد تا بسياري از اين موارد در ان قابل احصا باشد چرا كه هنر براي صنعت منافع بيشماري دارد.
در ادامه حمید رضا آذرنگ، دبیر جشنواره تئاتر مقاومت خواستار حمایت جدی وزارت صمت از این رویداد ملی که پایگاه آن در خرمشهر است، شد.
اصغر همت و اسماعیل خلج نیز در همین راستا خواهان توجه افزون تر صنایع به مقوله فرهنگ و هنر شدند.

در پایان این دیدار رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت خطاب به هنرمندان در اين نشست با ذكر خاطره خود از اثر هنري سريال امام علي عليه السلام و اثرگذاري آن بر مخاطب گفت: امروز رو تاريخي و به يادماندني براي بنده است كه در حضور اصحاب بزرگ فرهنگ و هنر هستم. زماني كه نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي بودم جمله اي داشتم "فرهنگ و هنر بايد به كمك صنعت بشتابد" امروز در كارم اين جمله را بيشتر از هميشه حس مي كنم.

وي با سپاس از موسسه توسعه هنرهای معاصر برای تشکیل این جلسه، تاكيد كرد مسائلی مانند فرهنگ سازي در شرايط تحريم، توليد ملي و يا موضوعاتي از اين قبيل بدون زبان هنر ماندگار نمي شود.

رحماني وزير صمت افزود: به طور نمونه معدن يك نعمت خدادادي است و توليدات معدني امروز كشور ارزشي بيش از ٢٠ ميليارد دلار دارد ولي مردم شناخت درستي از اين معادن ندارند، اينجاست كه زبان هنر به كار مي ايد.

وي با اشاره به اينكه برخي صنايع در كشور خود هنر هستند افزود: اينكه چطور حمایت معنادار مردم از توليدات ملی را نهادینه کنیم نیازمند زبان هنر است و این تخصص شماست، شما به صنعت كمك كنيد در اين خصوص كميته و يا كارگروه هنر و صنعت هر چه زودتر تشكيل شود.

رحماني با اشاره به برنامه در حال اجراي وزارتخانه صمت با عنوان ارتباط دانشگاه و صنعت كه اثرات محسوسي را به دنبال داشته گفت: مي توان همين كار را در حوزه فرهنگ هم انجام داد، همچنين علاقه داريم تا اثار هنري با موضوعات و دغدغه هاي حوزه صنعت توليد شود.

وی همچنين در رابطه با موضوع ممنوعيت واردات ملزومات حوزه هنرمندان تجسمي گفت: معاونت بازرگاني وزارت صمت مسوول بررسي موضوع و پيشنهاد راه حلي براي رفع آن مي شود، البته مي توان همزمان برنامه ريزي هم براي توليد اين مواد در داخل كشور انجام داد.




سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی