مهمترین دلیل ایجاد تیرگی های پوستی

مهمترین دلیل ایجاد تیرگی های پوستی

تیرگی های پوستی که معمولا در قسمت هایی مانند آرنج، زانو، کشاله ران، زیر بغل یا قوزک پا ایجاد می شوند، جزو ناخوشایندترین حالت های پوست و مو هستند. این نقاط خاص در بدن بیشترین میزان اصطکاک را دارند و همین اصطکاک پوستی مهمترین علت ضخیم شدن پوست و تیره به نظر رسیدن آن است.


پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۵۶۳ بازدید

به گزارش بهداشت نیوز: تیرگی های پوستی که معمولا در قسمت هایی مانند آرنج، زانو، کشاله ران، زیر بغل یا قوزک پا ایجاد می شوند، جزو ناخوشایندترین حالت های پوست و مو هستند. تخمین زده می شود بیش از 80 درصد از کل مردم جهان، درجاتی از این تیرگی ها را تجربه کرده باشند و به همین دلیل هم ارایه راه های درمان های مختلف طبیعی برای رفع آنها، بازار داغی را به خود اختصاص داده است.

این نقاط خاص در بدن بیشترین میزان اصطکاک را دارند و همین اصطکاک پوستی مهمترین علت ضخیم شدن پوست و تیره به نظر رسیدن آن است. در ادامه شما را با مهم ترین دلایل ابتلا به این تیرگی ها و راه های درمان آنها آشنا می کنیم.

ضخیم شدن پوست در این قسمت ها، مهمترین عامل تیره شده آنها محسوب می شود. اصطکاک پوستی، عامل بسیار تاثیرگذاری در ضخیم شدن پوست است. به عبارت ساده تر، پوست قسمت های خاصی از بدن مانند آرنج، زانوها، کشاله ران، قوزک و زیربغل، خیلی در معرض اصطکاک قرار دارند. زمانی که شما مدام آرنج خود را روی میز می گذارید، باعث ضخیم شدن پوست آرنج خود می شوید. زمانی که مدام دوزانو یا چهارزانو می نشینید، زمینه ضخیم شدن پوست زانوها و قوزک پا را ایجاد می کنید. همچنین در اثر پوشیدن لباس های تنگ و ساییده شدن مداوم آنها به کشاله ران یا زیر بغل -در اثر راه رفتن یا تکان دادن دست در طول روز- زمینه ضخیم و تیره شدن پوست این قسمت های بدن فراهم خواهد شد.

  • سایر عوامل

چاقی یا اضافه وزن هم عامل ایجاد تیرگی در قسمت های خاصی از پوست است؛ اما برخلاف باور عمومی، عوامل داخلی مانند مشکلات کبدی، تاثیری در ایجاد چنین تیرگی هایی ندارند. چاقی می تواند به خودی خود با ضخیم شدن پوست و بروز تیرگی های پوستی در قسمت های نامبرده، همراه باشد. به همین دلیل هم اگر فرد چاقی با این تیرگی ها مواجه شود، نخستین توصیه ما به او کم کردن وزن است. کاهش وزن تاحد قابل قبولی به کم شدن این تیرگی ها کمک می کند.

یک مورد دیگر هم که البته چندان رایج نیست، رابطه تیره و ضخیم شدن پوست در برخی افراد مبتلا به دیابت است. البته نوع ضخیم شدن پوست بیماران دیابتی، حالتی زگیلی یا مخملی دارد و با این تیرگی های رایج کاملا متفاوت است. صر فنظر از چاقی و دیابت، تمام موارد معمولی تیرگی ناشی از اصطکاک و ضخیم شدن پوست هستند.

  • درمان این تیرگی ها چگونه است؟

لیزردرمانی و کرم های معمولی ضدلک که برای درمان لک های صورت کاربرد دارند، تاثیر چندانی در برطرف کردن تیرگی های پوستی ناشی از ضخیم شدن پوست نخواهند داشت. به همین دلیل هم توصیه می شود از کرم هایی که باعث کاهش ضخامت پوست می شوند برای درمان این تیرگی ها استفاده کنید. معمولا محصولاتی که حاوی اوره یا سالیسیلیک هستند می توانند با برداشتن پوست های مرده باعث کاهش ضخامت پوست و کمتر شدن تیرگی آن شوند.

توصیه دیگر، چرب نگه داشتن پوست قسمت های تیره شده است. این کار هم به کاهش ضخامت و تیرگی پوست کمک می کند. می توانید شب ها هنگام خواب، پوست این بخش های بدن را لایه برداری و سپس چرب کنید.

میکرودرم ابریژن یعنی پیلینگ فیزیکی یا پیلینگ شیمیایی با سالیسیلیک اسید یا TCA و استفاده از لیزر فراکشنال یا میکرونیدلینگ می‌توانند در افزایش جذب داروهای روشن‌کننده و رفع تیرگی موثر باشند. انواعی از لیزرها -مانند لیزرهای کیوسوییچ- هم برای روشن شدن پوست مفید هستند.

در صورتی که پوست فردی به هیدروکینون حساس نباشد، کرم‌های حاوی این ماده هم می‌تواند در رفع تیرگی موثر باشد. کرم‌های آلفاهیدروکسی اسید، سالیسیلیک‌اسید و کرم‌های کراتولیتیک که لایه شاخی را نازک می‌کنند هم از تیرگی و ضخیم شدن پوست ناحیه پیشگیری می‌کنند. کرم‌های حاوی عصاره شیرین‌بیان، اسید لاکتیک و آلفا آربوتین هم به روشن شدن پوست ناحیه زانو کمک می‌کنند. اگر اگزما باعث تیرگی پوست زانو باشد هم می‌توان از کرم‌های استروییدی ملایم استفاده کرد.

نکته مهم و قابل توصیه دیگر هم کم کردن هرچه بیشتر اصطکاک پوست با عوامل خارجی است؛ یعنی آرنج خود را کمتر روی میز بگذارید؛ تاحد ممکن دوزانو یا چهارزانو ننشینید و درنهایت هم تا جایی که می توانید لباس های تنگ یا با الیاف مصنوعی نپوشید.

هیچ درمان طبیعی که مورد تایید یک مرکز علمی باشد در این باره وجود ندارد و هیچ کدام از روشهایی که تبلیغ می شوند، نمی توانند کارآمدی چندانی در رفع تیرگی های پوست داشته باشند یا حداقل نمی توانند برای همه افراد نتیجه مطلوبی داشته باشند. این درما نهای طبیعی، گاهی تجربی و با آثار محدود یا کوتاه مدت هستند که ممکن است برای برخی افراد با پوست های حساس، حتی نامناسب هم باشند. به طور کلی، درما نهای طبیعی، تنها در صورتی که به تایید مرجع علمی رسیده یا از طریق یک منبع علمی-پژوهشی قابل اعتماد منتشر شده باشند، پذیرفته می شوند و در غیر این صورت، عمل کردن به آنها توصیه نمی شود.

  • 5 قدم تا کاهش تیرگی پوست

زمانی که پوست قسمت هایی از بدن شما مانند آرنج، زانوها، قوزک پا، زیر بغل یا کشاله ران، تیره می شود، به طور حتم خشکی و ضخیم شدن پوست هم با چنین تیرگی هایی همراه خواهند شد. به همین دلیل هم شما باید به طور همزمان، هم لایه برداری های ملایمی را برای رفع این تیرگی ها شروع کنید و هم از نرم و مرطوب نگه داشتن پوست این قسمت های بدن غافل نمانید.

قدم اول: پیش از استحمام روزانه، یک عدد لیموترش را برش بزنید و آن را از سمت گوشتی لیمو، داخل یک بشقاب قرار دهید و حمام بروید.
قدم دوم: زمانی که حمام رفتید، پوست خشک و ضخیم خود را با لیف یا هر وسیله زبر دیگری نسایید. بعد از پایان استحمام و زمانی که حمام به اندازه کافی بخار داشت و پوستتان هم کاملا نرم شده بود، دستتان را به آرامی روی پوست قسمت های ضخیم وتیره بکشید تا با این ماساژ ملایم، پوسته های مرده احتمالی از بین بروند.
قدم سوم: همانطور که در حمام بخارآلود نشسته اید، پوستتان را به آرامی با حوله خشک کنید. حوله را روی پوست نکشید و فقط آن را روی قسمت های خیس پوست بگذارید و بردارید. سپس، لیموهای قاچ شده را روی بخش های تیره پوستی به خوبی ماساژ دهید تا پوست این قسمت ها، کاملا آغشته به آبلیمو شوند. ترکیبات اسیدی موجود در آبلیموی تازه، تاثیر بسیار زیادی بر لایه برداری و روشن شدن پوست دارند.
قدم چهارم: تا خشک شدن موها اجازه بدهید حدود 30 دقیقه آبلیمو روی پوست باقی بماند و سپس پوست خود را دوباره با آب ولرم آبکشی کنید.
قدم پنجم: پس از خروج از حمام و خشک کردن پوست، حتما پوست قسمت های تیره بدن را با کرمهای نرم کننده به خوبی ماساژ دهید. این کار را هر روز و تا روشن شدن بخش های تیره پوست بدن ادامه دهید.
یک نکته: روشن کردن پوست با این روش ممکن است چند هفته زمان ببرد. بنابراین برای رسیدن به زیبایی و طراوت مجدد پوستتان باید کمی صبور باشید و حداقل 3 هفته زمان برای رسیدن به نتیجه مطلوب در نظر بگیرید..
هفته نامه سلامت




سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی