راه های درمان زخم لثه دندان مصنوعی

راه های درمان زخم لثه دندان مصنوعی

درمان زخم لثه دندان مصنوعی در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری یافته است، چون برخلاف گسترش فرهنگ مراقبت از دندان‌ها، سن استفاده افراد از دندان مصنوعی بدلیل رعایت نکردن بهداشت دهانی مناسب کاهش یافته و حتی افراد بین ۳۰ تا ۴۰ سال نیز از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند.


پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۸۵۷ بازدید

استفاده از دندان‌های مصنوعی برای افرادی که بخاطر مشکلاتی دندان‌هایشان را از دست داده‌اند گزینه بسیار خوبی است، اما در بسیاری موارد به خصوص در اوایل استفاده باعث درد و ناراحتی می‌شود. حداقل ۵۰ درصد افراد این مشکل را دارند. بجز این در اثر استفاده مداوم نیز ممکن است لثه زخم شده و باعث ناراحتی در فرد شود که امروز می‌خواهیم نگاهی به روش درمان و التیام این زخم‌ها داشته باشیم.

  • چرا لثه‌ها زخم می‌شوند؟

بطور کل استفاده از دندان مصنوعی باعث تحلیل رفتن بافت فک و دهان شده و همین امر موجب لق زدن دندان مصنوعی در دهان می‌شود. بنابراین این دندان مصنوعی دیگر قالب دهان فرد نیست و مثل حالتی می‌ماند که به دلیل لاغر شدن لباس ما برایمان گشاد شود. همین لق زدن و تکان خوردن دندان مصنوعی در دهان موجب ایجاد زخم در دهان افراد شده و در برخی موارد اگر به این زخم‌ها توجه نشود ممکن است شخص دچار عفونت دهان شود.

شک نداشته باشید که بدن شما نیز در تلاش است تا این زخم‌ها خوب شوند. فقط باید شرایطش را برایش فراهم کنید. برای این کار سعی کنید تا می‌توانید دندان مصنوعی را از دهان‌تان خارج کنید تا به زخم‌ها هوا بخورد و خودشان خوب شوند. نگه داشتن دندان مصنوعی در دهان زخمی، باعث فراهم آوردن رطوبت مورد نیاز عفونت می‌شود. بهتر است تا درمان زخم لثه دندان مصنوعی جز در مواقعی که می‌خواهید غذا بخورید یا به مهمانی بروید از دندان مصنوعی استفاده نکنید. شما اول باید با این توصیه، زخم‌های دهانتان را خوب کنید و بعد با استفاده از نسخه‌های پیشنهادی زیر، دهان را ضدعفونی کرده و از زخم شدن مجدد دهانتان پیشگیری کنید.

پیشگیری و درمان زخم لثه دندان مصنوعی

  • نمک

نمک یک گزینه خوب برای سفت کردن لثه و کاهش درد است و بخاطر خاصیت ضدعفونی کنندگی‌اش از ابتلا به زخم دهان نیز جلوگیری می‌کند. اما اگر دهان زخم باشد می‌تواند باعث سوزش و بدتر شدنش شود. برای استفاده از نمک می‌توانید پس از خارج کردن دندان مصنوعی از دهان لثه‌ها را با همان نمک با ملایمت ماساژ دهید. سپس با آب گرم دهانتان را شستوشو دهید. انجام دادن این کار بصورت روزانه یک بار، به مرور نتایجش را به شما نشان می‌دهد. می‌توانید آب نمک نیز غرغره کنید. برای این کار یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم ریخته و با این محلول دهانتان را بشویید. برای اثرگذاری بیشتر، این کار لازم است روزی دو بار انجام شود.

  • میخک

استفاده از میخک یکی از راه‌های عالی درمان زخم لثه دندان مصنوعی برای کاربران دندان مصنوعی است که از درد لثه رنج می‌برند. اوژنول، عنصر اصلی در میخک است که دارای خواص ضد التهابی و ضد درد دارد؛ بنابراین مسکن درد است و همچنین دهان را ضدعفونی می‌کند.

  • چای کیسه‌ای

برای کاهش درد فک ناشی از دندان مصنوعی می‌توانید از چای کیسه‌ای استفاده کنید. اسید تانیک موجود در چایی به کاهش درد و تورم لثه کمک می‌کند و خود چایی نیز تا حدودی دهان را ضدعفونی می‌کند. برای این کار باید یک چای سیاه کیسه‌ای را در یک فنجان آب گرم به مدت ۵ دقیقه قرار دهید. سپس آن را در آورده و بگذارید خنک شود و به مدت ۱۰ دقیقه در دهان نگه دارید. در نهایت دهان‌تان را با آب ولرم بشوئید. این کار را باید یک یا دو با در روز انجام دهید و بعد از آن برای مدتی بجز آب چیز نخورید.

  • زردچوبه

برای کاهش درد لثه و درمان زخم لثه دندان مصنوعی، می‌توانید از زردچوبه نیز استفاده کنید. خاصیت ضد درد زردچوبه مثال زدنی است. کورکومین موجود در زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به کاهش درد، تورم و التهاب لثه کمک می‌کند. حتی می‌تواند از رشد باکتری‌های مضر در دهان پیشگیری کند. ¼ قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با چند قطره آب مخلوط کنید و با آن، جایی از لثه را که درد می‌کند به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید. پس از آن دهان خود را به طور کامل با آب ولرم آب کشی کنید. این درمان را دو بار در روز به مدت حداقل یک هفته انجام دهید تا نتیجه‌اش را ببینید.

  • روغن کشی

روغن‌کشی یک نسخه بسیار قدیمی در طب سنتی ما ایرانیان است. روغن‌کشی دهان و دندان را ضدعفونی کرده و باعث از بین بردن باکتری‌های مضر دهان می‌شود. این کار کمک می‌کند که دهان خشک نشود و مرطوب بماند، چون خشکی دهان یکی از مشکلات شایع دندان مصنوعی است پس این روش می‌تواند از زخم لثه پیشگیری کند. همچنین بوی بد دهان را از بین برده و تورم لثه را کاهش می‌دهد. برای روغن‌کشی ۱ قاشق غذاخوری روغن نباتی سرد فشرده مانند روغن کنجد را در دهان خود قرار داده و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند. سپس تف کرده و دهان خود را با آب گرم بشوئید. بخصوص صبح قبل از صبحانه این کار را انجام دهید. همچنین می‌توانید با روغن نارگیل یا کره‌های مختلف این کار را انجام دهید.




سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی