همه چیز درباره مضرات و خواص روغن سیاه دانه

همه چیز درباره مضرات و خواص روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه که به عنوان روغن زیره سیاه نیز نامیده می شود، در یک متن باستانی به عنوان “درمان برای هر بیماری به جز مرگ شناخته شده است” و تاریخچه بسیاری از کاربردهای فراوان دارد. سیاه دانه یک ادویه سنتی در خاورمیانه است که در شیرینی ها، محصولات لبنی، سالاد و دیگر غذاها استفاده می شود و برای هزاران سال، این روغن به طور موضعی مورد استفاده قرار گرفته است و برای تقریبا هر گونه بیماری، از کبودی، خشکی مو، سرماخوردگی و گزش مارها تا سردرد، ناراحتی های گوارشی و انواع بیماری های پوستی، از جمله جذام، استفاده شده است.


جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۳۷۸۷ بازدید

از سال 1965، نزدیک به یک هزار مقاله علمی در مورد Nigella sativa، (نام لاتین برای دانه های سیاه)، با نام داروهای ضد التهابی، آنتی اکسیدان، ضد میکروبی، ضد سرطان و افزایش دهنده ایمنی منتشر شده است. در چند سال گذشته، مطالعات انسانی برخی از مزایای خاص را ذکر کرده اند.

1. مبارزه با عفونت های باکتری

روغن سیاه دانه، دارای توانایی غیرمعمول برای مبارزه با عفونت های باکتریایی است. قطعا تمام روغن ها یا مکمل ها نمی توانند این نوع از اثرات ضد میکروبی را داشته باشند. برخی از متخصصان می گویند: ما همیشه سعی می کنیم به شیوه هایی نگاه کنیم که می توانیم استفاده از آنتی بیوتیک ها را کاهش دهیم و فقط از جایگزین های طبیعی استفاده کنیم و ما می توانیم با استفاده از موارد طبیعی که دارای مزایای ضد میکروبی هستند مانند سیاه دانه بهره ببریم.

2. کاهش آثار زخم

برای کاهش اثر زخم از یک برش کوچک، توصیه می شود روغن سیاه دانه را به طور موضعی بر سطح زخم پس از اینکه برش شروع به بهبود می کند. این چیزی نیست که بتوانید از آن هنگامی که زخم باز دارید استفاده کنید اما زمانی که زخم شما شروع به بهبودی می کند، با این روش مطمئن می شوید که به درستی درمان می شود.

3. تسکین آلرژی

در آزمایشی بر روی 152 فرد مبتلا به آلرژی های مختلف، مشاهده شد که روغن سیاه دانه، علائم تنفسی و اگزما را از بین برد. دوزهای موثر از 18 تا 36 میلی گرم در هر پوند وزن بدن در روز متغیر بودند.

4. افزایش سرعت روند کاهش وزن

آزمایشی بر روی 90 زن دارای اضافه وزن نشان داد که افزودن روغن سیاه دانه به یک رژیم کم کالری باعث کاهش وزن بیش از رژیم غذایی به تنهایی شد و آزمایش بر روی 250 مرد دارای اضافه وزن نشان داد که روغن سیاه دانه به تنهایی یا در ترکیب با زردچوبه باعث کاهش وزن و کاهش عوامل خطر ابتلا به دیابت شد.

5. کاهش درد پستان

با توجه به مطالعه بر 52 زن، با مصرف موضعی روغن سیاه دانه، می توان درد سینه (ماستالژیا) که ممکن است نشانه ای از PMS باشد را کاهش داد. روغن، دو بار در روز به مناطق دردناک اعمال می شود، همانند دیکلوفناک که یک داروی ضد التهابی مؤثر است.

6. کاهش علائم آرتریت روماتوئید

در مطالعه ای بر 40 خانم مبتلا به آرتریت روماتوئید 500 میلی گرم روغن سیاه دانه در کپسول، دو بار در روز نشان داد که مفاصل متورم و گرفتگی صبحگاهی کاهش می یابد. این بیماری واکنشی خود ایمنی است و روغن کمک می کند سیستم ایمنی بدن تنظیم شود. مصرف 500 میلی گرم روغن سیاه دانه در روز می تواند درد مفاصل و گرفتگی و چوب شدگی صبحگاهی ناشی از آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.

7. از بین بردن سوء هاضمه و سوزش معده

روغن سیاه دانه می تواند اختلالات گوارشی، ترکیبی از نشانه هایی که می تواند شامل سوء هاضمه و یا سوزش معده باشد را کاهش دهد. مطالعه بر روی 70 نفر از مبتلایان به این بیماری نشان داد استفاده روزانه از 5 میلی لیتر از این روغن می تواند عفونت را از H. pylori، که یک باکتری است و می تواند منجر به زخم شود، کاهش دهد.

8. بهبود حافظه

مطالعه بر روی 20 تن از داوطلبان سالم نشان داد که مصرف روغن سیاه دانه به طور روزانه حافظه و توجه را بهبود می بخشد. دوز 500 میلی گرم دو بار در روز مورد آزمایش بود. محققان نتیجه گرفتند که باید برای پیشگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر آن را مورد بررسی قرار داد.

9. افزایش باروری مردان

روغن سیاه دانه درمانی سنتی برای ناباروری مردانه است و یک مطالعه نشان داد که در واقع موثر عمل می کند. در یک گروه از 64 مرد با مشکلات باروری، این روغن به طور قابل توجهی افزایش تعداد اسپرم و دیگر نشانگرهای باروری را به دنبال داشت.

10. کاهش کلسترول

کلسترول پایین این روغن را در مطالعه بر 88 کودک بالغ با سطوح بالاتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر، کلسترول تام به طور متوسط ​​4.78 درصد، کلسترول LDL (7.6 درصد) و ترگلسریدها (16.65 درصد) کاهش داد. دوز روزانه 2 گرم بود.

11. مزایای پوستی

روغن سیاه دانه ممکن است برای افرادی که دارای شرایط پوستی زیر هستند مفید باشد:

  • اگزما: با توجه به مطالعه ای در مقیاس کوچک در سال 2013 که مقایسه مزایای درمانی سیاه دانه با داروهای تجویزی بود، روغن سیاه دانه نشان داد که می تواند شدت اگزمای دست را کاهش دهد.
  • آکنه: تحقیقات نشان می دهد که اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی روغن سیاه دانه می تواند آکنه را بهبود بخشد. در یک مطالعه 58 درصد از شرکت کنندگان به این درمان پاسخ مثبت دادند، در حالی که 35 درصد معتقد بودند که نتایج آنها متوسط ​​است.
  • پسوریازیس: مطالعه ای در سال 2012 بر روی موش ها نشان می دهد که این روغن ممکن است از مزایای ضدالتهابی نیز برخوردار باشد.

روغن سیاه دانه همچنین ممکن است موها را هیدراته و پوست را نرم و لطیف نگه دارد و به عنوان یک مرطوب کننده عمل کند، اگر چه شواهدی علمی برای تأیید این مزایا وجود ندارد.

12. سرطان

مطالعات اخیر نشان داده است که تیوگوینون در روغن سیاه دانه می تواند در چندین نوع از سلول های سرطانی بر مرگ و میر سلولی یا آپوپتوز تاثیر بگذارد. این شامل سرطان مغز، لوسمی و سلول های سرطانی می شود. با این حال، بسیاری از تحقیقات در مورد اثرات روغن سیاه دانه بر سرطان از سلول ها به جای انسان های زنده استفاده می کنند، بنابراین محققان هنوز نمی دانند که چگونه روغن ممکن است برای درمان افراد مبتلا به سرطان مفید باشد.

13. تقویت عملکرد کبد و کلیه

بر اساس یک مطالعه در سال 2013 بر روی موش، روغن سیاه دانه نشان داد که ممکن است عوارض بیماری کبد و کلیه را کاهش دهد و ساختارهای این ارگان ها را بهبود بخشد. محققان نمی دانند آیا این اثرات در انسان نیز رخ می دهد یا خیر.

14. دیابت

بر اساس یک مقاله در مجله غدد درون ریز و متابولیسم، روغن سیاه دانه ممکن است دارای خواص ضد درد و بهبود قند خون باشد. باز هم، در این مطالعه از مدل های حیوانی استفاده شده است، بنابراین تحقیقات بیشتری برای تأیید اثر روغن در انسان ضروری است.

15. تنظیم فشار خون

سیاه دانه به طور سنتی برای کمک به کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد و این فرضیه در یک مطالعه منتشر شده در تحقیقات فیتوتراپی مورد آزمایش قرار گرفت. در آزمایشی تصادفی، نتایج نشان داد که افراد آزمایشی که تحت درمان با روغن سیاه دانه قرار داشتند، کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را نسبت به افرادی که فقط دارونما داشتند، به دنبال داشتند.

  • عوارض جانبی و خطرات روغن سیاه دانه

از سیاه دانه و روغن دانه های سیاه مردم نباید به عنوان دارو استفاده کنند. گرچه روغن سیاه دانه به نظر می رسد مزایای سلامتی خاصی را به ارمغان می آورد اما این مکمل نباید جایگزین دارو باشد. افرادی که دارو مصرف می کنند باید قبل از استفاده از مکمل های گیاهی مانند روغن سیاه دانه با دکتر خود صحبت کنند.

دکتر می تواند در مورد تداخلات احتمالی آن با دارو مشاوره بگیرد و همچنین در مورد مزایای بالقوه و عوارض جانبی این مکمل صحبت کند. هرگز نباید مصرف دارو را بدون مشاوره پزشک انجام داد.

همانطور که برای استفاده از هر مکملی، زنان باردار یا شیرده باید با پزشک خود صحبت کنند حتما اگر چنین شرایطی دارید باید پرس و جو کنید که آیا روغن سیاه دانه برایتان مناسب است یا خیر.

استفاده موضعی از روغن سیاه دانه، در بعضی افراد ممکن است یک واکنش آلرژیک ایجاد کند. بنابراین، برای تست ابتدا آن را بر روی یک تکه کوچک از پوست استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که به واکنش آلرژیک منجر نمی شود.

مردم نیز باید مراقب باشند که روغن را از چشم ها، بینی و دیگر قسمت های حساس بدن دور نگه دارند.

روغن سياه دانه، گاهي ممكن است به مشكلات گوارشي مانند ناراحتي معده، يبوست و استفراغ منجر شود.

برای به دست آوردن امن ترین و سودمند ترین روغن سیاه دانه، همیشه از روغنی با کیفیت بالا، 100 درصد خالص، دارای درجه درمانی و گواهی USDA استفاده کنید.

  • نحوه انتخاب و استفاده از روغن سياه دانه

توصیه می شود که یک روغن با کیفیت بالا تهیه کنید که به عنوان یک روغن خوراکی طراحی شده و برای استفاده داخلی مناسب است و همچنین می تواند به صورت موضعی استفاده شود. (هرگز روغنی که تنها برای استفاده خارجی است را نخورید). روغن سیاه دانه می تواند فاسد شود و باید در یک محل سرد و در یک بطری تیره رنگ نگهداری گردد. دوز معمولی 1 قاشق غذاخوری به طور روزانه است. عصاره روغن و بذر آن همچنین در قرص ها نیز موجود است. روغن سیاه دانه همچنین با نام لاتین آن یعنی Nigella sativa نامیده می شود.

ماده اصلی فعال در روغن thymoquinone، یک ماده است که اثرات ضد سرطان را در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است. بعضی از روغن ها حتی دارای یک درصد بالاتر از این ماده فرموله شده اند و برچسبشان می تواند آنها را مشخص کند.




سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی