عادات و رسوم مردمان شاد اسپانیا را بیشتر بشناسیم

عادات و رسوم مردمان شاد اسپانیا را بیشتر بشناسیم

بسیاری از رسوم اسپانیا در جهان افسانه‌ای شده‌اند، اما بسیاری از گردشگران تنها اطلاعات ناقصی درباره فلامنکو، خوردن تاپاس یا شناسایی یک پائِلای خوب دارند. نکاتی که در ادامه آورده می‌شود می‌تواند کمک خوبی در زمینه آشنایی با عادات و رسوم این کشور باشد.


جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۳۰۰ بازدید

فرهنگ اسپانیا را بیشتر به خاطر موسیقی فلامنکو، رقص، گاوبازی، سواحل شگفت انگیز و آفتاب فراوانش می‌شناسند. این کشور میراث فرهنگی - هنری بسیار خارق‌العاده‌ای داشته و سعی داریم عادات و رسوم جالب توجه آن‌ها را در ادامه برای شما شرح دهیم تا طی سفرتان پیش فرض‌های مفیدی داشته باشید.



خوردن تاپاس

تاپاس انواع پیش غذاها و خوراکی‌های اشتها آور را شامل شده و هر گردشگری که به اسپانیا می‌آید قصد امتحان کردن آن‌ها را دارد. این امر یکی از معروف‌ترین سنت‌های اسپانیایی را تشکیل می‌دهد. البته در اصل «تاپا» یک نوع غذا نیست و به نحوه خوردن آن که لقمه‌های کوچک را در بر می‌گیرد اطلاق می‌شود. در واقع تاپاس می‌تواند هر چیزی باشد.


فلامنکو در اسپانیا

فلامنکو شاید یکی از معروف‌ترین سنت‌های اسپانیایی به شمار رود اما اغلب آن را به درستی درک نمی‌کنند. خوب است بدانید که فلامنکو یک رقص نیست و تنها گاهی در آن رقص وجود دارد. فلامنکو در اصل یک سبک موسیقی بوده که تأکید شدیدی بر روی ساز گیتار، آواز و ریتم دارد. همان طور که می‌دانیم این سبک در واقع بداهه بوده ولی رقص آن نیاز به یک لباس زیبا دارد که در صورت بداهگی همواره نمی‌توان لباسی زیبا به تن داشت!



استراحت بعد از ظهری

یکی از جنبه‌های گیج کننده اسپانیا برای خارجی‌ها، استراحت بعد از ظهری یا (Siesta) خواهد بود؛ علتی که به خاطرش تمام مغازه‌ها بعد از ظهر تعطیل هستند. آیا واقعاً تمام مردم می‌خوابند؟ این استراحت چقدر طول می‌کشد؟ مفهوم این استراحت با سبک زندگی شلوغ امروزی اندکی متحول شده و یک استراحت یک ساعته در وسط روز تقریباً غیر ممکن است اما بهر حال هر چقدر هم کوتاه، مردم به این زمان علاقه و احتیاج دارند.



انعام دادن یا ندادن

هر کتاب راهنمایی درباره انعام دادن چیزی متفاوت می‌گوید. این سؤال ذهن بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود مشغول می‌کند. انعام دادن در اسپانیا یک رسم نیست اما به خاطر رفت و آمد گردشگران خارجی به ویژه آمریکایی و وجود این رسم در کشور آن‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های اسپانیا نیز این پول اضافه را رد نمی‌کنند. در واقع پیش خدمت‌های اسپانیایی بسیار آموزش دیده و حرفه‌ای بوده و به همان نسبت نیز حقوق و پوشش سلامت دریافت می‌کنند و به همین خاطر انعام دادن همان طور که برای سایر مشاغل رایج نیست در این حرفه نیز به چشم نمی‌خورد.



گاوبازی و فوتبال

گاوبازی یکی از سنت‌های بحث برانگیز مهم اسپانیا بوده و برای این کشور یک موهبت ترکیبی محسوب می‌شود. بسیاری از گردشگران به دیدن آن علاقه‌مند و کنجکاو هستند و این بازی را دروازه شگفت انگیزی به فرهنگ اسپانیا می‌دانند. البته گاوبازی در نظر طرفداران حقوق حیوانات لکه ننگی بر دامن این کشور است. امروزه دیگر این بازی‌ها به اندازه سابق پر رونق و مشهور نیستند اما هنوز هم نقش بسیار پر رنگی در تصویر کشور اسپانیا برای مردم جهان بازی می‌کند. شاید گاوبازی به عنوان تفریح، کمی رنگ و روی خود را از دست داده باشد اما قطعاً فوتبال این طور نیست. این ورزش مانند یک مذهب در جان تمام مردان اسپانیایی ۵ تا ۱۰۰ ساله ریشه دوانده و با وجود تیم‌های بسیار موفق این کشور، علاقه مردم به فوتبال چیز دور از انتظاری نیست. در گذشته اگر مردم یکشنبه‌ها را به کلیسا می‌رفتند، امروزه همه مردان در این روز مشغول تماشای فوتبال هستند.



زندگی شبانه در اسپانیا

بیرون رفتن و مهمانی گرفتن در خون اسپانیایی‌ها ریشه دارد. زندگی شبانه اسپانیا به ویژه در مادرید شهرت جهانی داشته و چیزی که آن را ویژه می‌کند، مختص نبودنش به قشر جوان است. برای هر سن، گروه و سلیقه‌ای بخشی در شهر وجود دارد. تنها یک چیز را در خاطر داشته باشید؛ برای تجربه زندگی شبانه باید دیر وقت بیرون بروید. اگر قبل از ساعت ۱۰ شب به کافه و کلوب‌ها سر بزنید باید تنهایی اوقاتتان را سپری کنید.



در اسپانیا چه غذاهایی بخوریم

آشپزی اسپانیا یکی از معروف‌ترین بخش‌های فرهنگ این کشور به شمار می‌رود و بسیاری از مردم به خاطر غذاهای آن به این مقصد سفر می‌کنند. اسپانیایی‌ها معمولاً خیلی دیر شام می‌خورند و در فاصله طولانی بین ناهار و شام، «مریندا» (merienda) یا چیزی شبیه به صبحانه دوم (عصرانه) صرف می‌شود که آن را معمولاً بین ساعت ۵ تا ۶ میل می‌کنند. معمولاً حوالی ساعت ۹ بسیاری از مردم برای خوردن تاپاس در کافه‌ها جمع می‌شوند که بهتر است آداب صحیح آن را یاد بگیرید. درباره غذاهای اسپانیایی در مقاله‌ای کامل، اطلاعات مفیدی را برای شما فراهم کرده‌ایم.



فستیوال‌ها

هر شهر یا دهکده برای خود جشنی محلی دارد که در آن مردم تنها برای شاد بودن به خوردن و نوشیدن نمی‌پردازند، بلکه اگر جز این باشد به اسپانیایی بودنشان باید شک کرد! فرهنگ اسپانیا پر از فستیوال‌های مذهبی بوده که از این میان می‌توانیم به عید پاک یا «کورپوس کریستی» (Corpus Christi) اشاره کنیم. در این روزها مردم به خیابان‌ها ریخته و به جشن و شادی و می‌پردازند. دو فستیوال غیر معمول و مشهور اسپانیا، جنگ گوجه فرنگی و آزاد کردن گاوها در خیابان است. جشنواره‌های موسیقی فلامنکو و جاز نیز از دیگر جاذبه‌های این چنینی هستند.



خوردن پائیا

بسیاری از گردشگرانی که به اسپانیا سفر می‌کنند، می‌خواهند «پائیا» (paella) را تجربه کرده و عمیقاً با فرهنگ غذای این کشور آشنا شوند. کافه‌ها و رستوران‌ها که این علاقه گردشگران به امتحان کردن پائیا را به خوبی می‌دانند، شما را با هنرمندی خود غافلگیر می‌کنند. این غذا یک خوراک دریایی محسوب می‌شود که اولین بار در والنسیا ابداع شد. در اصل پائیا را از برنج و گوشت مرغ یا خرگوش می‌پختند اما گاهی از حلزون نیز در آن استفاده می‌شود.



نکاتی جالب توجه درباره آداب و رسوم اجتماعی

  • هنگامی که دو نفر اولین بار به هم معرفی می‌شوند معمولاً فقط با هم دست می‌دهند اما بعد از دوستی بیشتر ممکن است همدیگر را در آغوش کشیده یا روی شانه هم بزنند.
  • زنان اسپانیایی معمولاً با هم دیگر رو بوسی کرده و اول از سمت چپ شروع می‌کنند.
  • بسیاری از مردان موقع دست دادن از دو دست خود استفاده کرده و دست چپ را روی ساعد راست فرد روبه‌رو قرار می‌دهند.
  • زمانی که به خانه یک اسپانیایی دعوت شدید می‌توانید با خود شکلات، شیرینی، کیک یا گل و نوشیدنی برای میزبان به همراه ببرید.
  • در صورتی که میزبان شما فرزندان کوچکی دارد که در مهمانی شبانه حضور دارند، هدیه‌ای کوچک برای آن‌ها بسیار خوشایند خواهد بود.
  • هنگام دعوت به میز غذا تا زمانی که به شما گفته نشده ایستاده بمانید. ممکن است صندلی خاصی را به شما نشان دهند.
  • هرگز قبل از خانم میزبان شروع به خوردن نکنید.



سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی