عجیب‎ترین آداب و رسوم قبایل آفریقا

عجیب‎ترین آداب و رسوم قبایل آفریقا

بارها شنیده‏ایم که بلیط هواپیما خریدن و به هنر سیر و سفر مشغول شدن، مغتنم‏ترین فرصتی است که نصیب مسافران و گردشگران می‎شود تا با آداب و رسوم غریبه‎ها بیشتر آشنا شوند و فرهنگ‎های بیگانه را از نزدیک لمس و تجربه کنند. گاهی اوقات این آشنایی تنها جنبه علمی دارد.


جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۷۰۲ بازدید

مثلا می‎فهمیم که فلان روز در کشوری در غرب یا شرق جشن گرفته می‎شود یا مردمان فلان سرزمین وقتی به هم می‎رسند با این آداب خاص به هم سلام می‎کنند و از هم احوال می‎پرسند.

اما برخی وقت‎ها نیز خرید بلیط هواپیمای ارزان به مقصد کشوری خارجی، گنجینه‎ای از ناشناخته‎ها را بر روی مسافر کنجکاو باز می‎کند و مسافر بلیط به دست پس از رسیدن به مقصد مورد نظر با پدیده‎هایی روبه‎رو می‎شود که نه تنها نظیرش را در هیچ کجای جهان ندیده است، بلکه حتی وقتی از نزدیک نیز با این آداب و رسوم غریب مواجه می‎شود به سختی می‎تواند واقعی بودن این سنت‎های متفاوت را باور کند.

اگر چه تفاوت در همه جا پیدا می‎شود و شمال و جنوب یا شرق و غرب ندارد، اما اگر بخت خرید بلیط هواپیما به آفریقا نصیبتان شده باشد، تصدیق می‎کنید که قاره افریقا قاره شگفتی‎هاست و مسافرانی که پایشان به دیار استعمار و استقلال رسیده است، از رسم و رسومات عجیب و غریب قبیله‎های افریقایی نقل‌های بسیاری برای تعریف کردن دارند.

با توجه به همین دلایل تصمیم گرفتیم تا در این مطلب در آداب و رسوم عجیب و غریب فرهنگ‎های مختلف افریقا سَرکی بکشیم و مسافرانی را که برای خرید بلیط ارزان هواپیما به مقصد افریقا به دنبال انگیزه‎ای کنجکاوبرانگیز هستند را مجاب کنیم چرا باید برای سفر به شاخ افریقا بلیط هواپیمای ارزان بخرند.

این قبیله از آن دست قبیله‎های افریقایی است که هنوز سنت قدیمی پدرسالاری را با جدیت دنبال می‎کند و به همین دلیل نیز زنان جوان جامعه مجبور هستند برای اینکه بتوانند پایگاه اجتماعی خود را در جامعه ارتقا دهند، دل مردانی که در جامعه قدرت بیشتری دارند را بدست بیاورند. اینگونه است که زنان سورمایی سر و صورتشان را به شیوه‏های عجیب و غریبی آرایش و پیرایش می‎کنند که شاید از دید نگاه مدرن ما چندان زیبا یا جذاب نباشد، اما در تسخیر دل‎های مردانی که در سن ازدواج قرار دارند، بسیار مؤثر است.

البته این آداب و رسوم غریب تنها دامان زنان جوان این قبیله را نگرفته است و مردان سورما نیز که در فکر تشکیل خانواده هستند، روزهای پر ماجرایی را در پیش رو خواهند داشت چرا که مطابق با آداب این قبیله افریقایی داماد باید برای جلب رضایت خانواده عروس 60 گاو را به پدر دختر هدیه کند، هدیه‎ای که در اقتصاد کشاورز محور قبیله سورما دسترنج یک عمر زندگی است و به این سادگی‎ها نصیب یک جوان نمی‎شود!

یکی از غریب ترین ابزارهای تزئین برای زنان در قبیله سورما ظرف‎های سفالی یا چوبی هستند که قطرشان گاهی اوقات تا 30 سانتی‎متر نیز می‎رسد و بعد از بریدن لب زنان جوان در صورت زنان قرار می‎گیرند تا بدین ترتیب زن جوان در نظر مردان قبیله که قصد ازدواج دارند، زیباتر به نظر برسد!

در مجموع به نظر می‎رسد که آسیب زدن یکی از جلوه‎های زیبایی‎شناختی در قبیله سورما محسوب می‎شود چرا که یکی دیگر از روش‌های آراستن زنان در این قبیله تیغ زنی است، به این معنا که هر چه بانوان قبیله بتوانند با تیغ زخم‎های سوزناک‎تری بر روی پوستشان حک کنند در نظر مردان جنگجوی قبیله دلرباتر جلوه می‎کنند.

رسم و سوم قبیله سورما آنقدر برای گردشگران به ویژه در کشورهای غربی جذابیت دارد که این گردشگران حاضرند با هر زحمتی که هست بلیط هواپیما به مقصد اتیوپی بخرند و به این کشور افریقایی سفر کنند.

هر سال در ماه جولای در دره‌ی اومو در اتیوپی که با سال جدید قمری قبیله‌ی «بودی» (Bodi) به نام «کائل» (Ka’el) مصادف است یک مراسم عجیب بر پا می‎شود. در ماه های منتهی به سال جدید برخی از مردان قبیله به مدت چند ماه در قرنطینه به سر برده و برای چاق شدن مخلوطی از شیر و خون گاو می‌نوشند تا شکمشان باد کرده و حسابی چاق شوند. سپس هر قبیله مرد مجردی را به عنوان نماینده خود در مسابقه‎ی فربه‎ترین مرد قبیله شرکت می دهد و بدین ترتیب کسی که برنده شود افتخار زیادی کسب کرده و می تواند همسر خوبی برای خود انتخاب نماید. جالب این که بعد از به پایان رسیدن این جشنواره مردان چاق شده در عرض چند هفته به شرایط پیش از چاق شدن برمی‌گردند و دوباره جنگجویی ورزیده می‎شوند.

قبیله‌ی توارِگ (Tuareg) تنها قبیله‌ای است که در آن مردها به جای زن‌ها از روپوش و نقاب استفاده می‌کنند. این روپوش که تانگلماست (Tangelmust) نام دارد در واقع یک سربند آبی رنگ است که تا 8 متر نیز طول دارد و بر روی سر و صورت پیچیده می‌شود. این سربند برخلاف شکل ظاهری خود با سربند مسلمانان کاملاً تفاوت داشته و اگر چه از آن برای محافظت در برابر آفتاب و طوفان شن استفاده می‌شود، اما مردان قبیله در شب نیز آن را از روی سر و صورت بر نمی‎دارند و حتی در حین غذاخوردن نیز کشف حجاب نمی‎کنند. نکته جالب در مورد این قبیله اینکه گرچه مردان صورت خود را در تمام احوال با این حجاب می‎پوشانند اما زنان قبیله برای استفاده از حجاب با اجبار زیادی روبه‎رو نیستند.

مسافرانی که بخت خرید بلیط هواپیمای ارزان به مقصد سنگاپور را داشته‎اند، نیک می‏دانند که در این کشور سخت‎گیر آسیای جنوب شرقی ریختن آب دهان در خیابان جرم محسوب می‎شود، جالب است بدانید که در قاره افریقا قبیله‎ای وجود دارد که آب دهان ریختن را نه تنها بد نمی‌داند بلکه تشویق و ترغیب نیز می‎کند.

آب دهان ریختن یکی از کارهای مهمی است که افراد قبیله‌ی ماسای (Maasai) در شرق آفریقا انجام می‌دهند و این موضوع برای آن ها به معنای بخشش است. مردم این قبیله دیدگاه های متفاوتی در مورد مکان قرار گرفتن قدرت و طبع یک فرد دارند و برای آن ها آب دهان ماهیت شما به عنوان یک انسان را نشان می دهد. تف کردن به معنای بخشیدن بخشی از وجود و قدرت خود به دیگران است. این کار در سنین پایین آغاز می شود و روی نوزادان تازه به دنیا آمده آب دهان ریخته می شود و بدین نحو افراد تف کننده برای وی زندگی خوبی را آرزو می کنند. اگر بخواهید به جایی دیگر بروید افراد سالمند قبیله قبل از عزیمت روی سر شما آب دهان خواهند ریخت تا رفتن شما را متبرک کنند و بدین ترتیب شما هر جا که سفر کنید در امن و سلامت کامل خواهید بود.

منابع:
karnaval.ir
shahrematlab.com




سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی