کایروپراکتیک (درمان دستی) برای درمان درد مفاصل و کمر

کایروپراکتیک (درمان دستی) برای درمان درد مفاصل و کمر

کایروپراکتیک یک روش ایمن است که متخصص با استفاده از دست یا ابزار کوچک نیروهای ناگهانی و کنترل شده به ستون فقرات اعمال می‌کند. هدف این روش بهبود وضعیت ستون فقرات و عملکرد بدن است.


جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۲۳۷ بازدید

آیا درمان کمردرد با کایروپراکتیک ممکن است؟ کلمه "chiropractic " از کلمات یونانی "cheir" به معنای دست و "practikos" به معنای انجام شده می‌آید. این روش با دستکاری ستون فقرات با نیرو‌های کنترل شده و ناگهانی به درمان درد‌های مفاصل و عضلات کمک می‌کند. معمولا بعد از ۶ الی ۱۰ جلسه درد بیماران بهبود می‌یابد. در این مقاله به بررسی دلایل استفاده از این روش، طریقه انجام و عوارض و خطرات جانبی می‌پردازیم.
درمانگران سنتی معتقدند بسیاری از بیماری‌های مفاصل ریشه در جابه جایی مفاصل از موقعیت طبیعی آن‌ها دارد و با جا انداختن این جابه جایی بیماری بهبود می‌یابد. درمانگران مدرن علاوه بر تغییر در موقعیت مفاصل ورزش، فیزیوتراپی و تغییر در رژیم غذایی را در درمان و کاهش درد موثر می‌دانند.
انواع روش‌های کایروپراکتیک

روش اول) مانیپولاسیون: اعمال نیرو‌های ناگهانی و کنترل شده به ستون فقرات برای دستکاری و اصلاح موقعیت ستون فقرات
روش دوم) موبیلیزاسیون: حرکت ملایم مفصل برای افزایش دامنه حرکت آن

دلایل انجام کایروپراکتیک

این روش درمانی می‌تواند در کاهش درد عضلات و مفاصل موثر باشد. برخی از مشکلاتی که این روش برای درمان آن به کار می‌رود، عبارتند از:

کمردرد

درد گردن

درد آرنج

درد ناشی از استئوآرتریت

کشیدگی و التهاب تاندون

سردرد

فیبرومالژیا

درد سیاتیک

آسیب‌های ورزشی

آسیب‌های ناشی از تصادفات

شواهدی وجود دارد که این روش درمانی می‌تواند به درمان مشکلات غیر مفصلی از جمله آلرژی، آسم و مشکلات روانی کمک کند. همچنین این روش در زنان باردار برای افزایش تعادل لگن و کاهش فشار در این ناحیه استفاده می‌شود و به درمان کمر درد در بارداری کمک می‌کند.

چه کسانی نباید از کایروپراکتیک استفاده کنند

اگرچه این روش درمانی به عنوان یک روش ایمن و بدون عارضه شناخته شده است، اما در افراد دارای شرایط زیر توصیه نمی‌شود.

پوکی استخوان

بی حس و سوزن شدن دست و پا

تومور ستون فقرات

ناهنجاری‌های ستون فقرات در گردن

بالا بودن خطر سکته مغزی

روش انجام کایروپراکتیک

در اولین مراجعه پزشک تاریخچه پزشکی بیماران را بررسی می‌کند. برای بررسی وضعیت ستون فقرات و محدوده حرکت یک سری آزمایش‌های ساده انجام می‌شود. به طور مثال از بیماران خواسته می‌شود تا به جلو، عقب یا طرفین خم شود و وضعیت راه رفتن، نشستن و ایستادن بررسی می‌شود. همچنین برای تشخیص علت درد و سابقه پزشکی تصویر برداری اشعه ایکس و ام ار‌ای قبل از درمان انجام می‌شود.

در طی جلسه درمان معمولا بیماران بر روی شکم یا پهلو می‌خوابند و متخصص با حرکات دستانش نیرو‌های ناگهانی و کنترل شده بر روی مفاصل و ستون فقرات اعمال می‌کند. همچنین مفاصل را فراتر از دامنه حرکتشان حرکت می‌دهد. در طی درمان به دلیل حرکت مفاصل توسط پزشک ممکن است صدای ترق و تروق مفاصل شنیده شود. گاهی اوقات درمانگر همزمان با این روش برای کاهش درد ممکن است از روش‌های زیر نیز استفاده کند:

ورزش و حرکات کششی برای افزایش دامنه‌ی حرکت مفاصل

قراردادن کمپرس گرم و سرد برای کاهش درد

تکنیک‌های بافت نرم مانند ماساژ درمانی برای کاهش درد

توصیه‌هایی برای اصلاح شیوه زندگی مانند تغییر در رژیم غذایی، نحوه نشستن و ایستادن، اجتناب از فعالیت‌های سنگین

درمان‌های فیزیوتراپی از جمله لیزر، التراسوند تراپی و تحریک الکتریکی عصب

خطرات و عوارض جانبی کایروپراکتیک

درصورتی که کایروپراکتیک توسط یک متخصص آموزش دیده انجام شود، بسیار امن است. با این وجود برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنند. این عوارض معمولا خفیف هستند و بعد از چند روز برطرف می‌شوند.

درد و تیر کشیدن عضلات

گرفتگی عضلات

احساس خستگی

عوارض جدی از جمله سکته مغزی به دلیل دستکاری ستون فقرات بسیار نادر است.

تاریخچه کایروپراکتیک

بقراط با دستکاری ستون فقرات و مفاصل به درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌پرداخته است. همچنین ابوعلی سینا نیز از این روش برای درمان درد مفاصل استفاده می‌کرده است. تئوری این روش درمانی توسط دانیل دیوید پلامر در سال ۱۸۹۵ پایه گذاری شد و در سال ۱۸۹۷ اولین دانشکده در زمینه این رشته تاسیس شد. در ایران این رشته از سال ۱۹۸۰ توسط وزرات بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مورد تایید قرار گرفته است.




سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی