تب خطرناکی که با فصل گرما آغاز می شود + راه‌های پیشگیری

تب خطرناکی که با فصل گرما آغاز می شود + راه‌های پیشگیری

تب کریمه کنگو یک بیماری عفونی است که همه ساله با آغاز فصل گرما در بسیاری از مناطق دنیا شیوع می یابد. در ایران نیز در سال های اخیر به ویژه امسال عده ای به این بیماری مبتلا شده و این مساله اعلام هشدار از سوی وزارت بهداشت را به دنبال داشته است.


پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۴۶۷ بازدید

به گزارش بهداشت نیوز مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تازگی در مورد شیوع کریمه کنگو به هموطنان هشدار داده است.

طی امسال ۱۲ مورد ابتلا به بیماری کریمه کنگو و ۲ مورد فوتی بر اثر ابتلا به این بیماری در کشور از سوی وزارت بهداشت گزارش شده است. برای پیشگیری از این بیماری مردم باید بهداشت را به طور کامل رعایت کنند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه و سپس در سال ۱۹۵۶ در کنگو شرح داده شد، بر اثر ویروسی از جنس نایرو ویروس از خانواده بونیا ویریده ها ایجاد می شود. این ویروس غالبا به وسیله گزش کنه هیالوما به انسان منتقل می شود و مخزن اصلی ویروس در طبیعت کنه های هیالومایی هستند که روی بدن احشام زندگی می کنند.

ویروس از طریق تماس مستقیم با خون و ترشحات بدن بیمار و لاشه حیوانات آلوده سبب ایجاد همه گیری های متعدد شده است. این بیماری در اکثر مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاورمیانه (به خصوص ایران و عراق) و پاکستان و هندوستان مشاهده می شود.

کنگو از گوشت دام آلوده سرایت می کند

بهزاد خداوردی متخصص بیماری های عفونی در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: کنگو از گوشت آلوده دام به افراد سرایت می کند و کنه مخزن و ناقل این بیماری است، عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده یا تماس با خون و بافت های بیمار مبتلا ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه خطر انتقال در ذبح حیوان وجود دارد، می افزاید: پس از آلودگی یک نفر، ممکن است سایر افراد در تماس با او نیز در خانواده و اجتماع آلوده شوند.

این پزشک ادامه می دهد: تاکنون در سطح جهان همه گیری هایی از این بیماری در سربازها، اردوگاه ها یا کسانی که از گوسفند و گاو نگهداری می کنند و پزشکان و کارکنان بیمارستانی، اتفاق افتاده است و پرندگان در چرخه گسترش ویروس می توانند حامل کنه های آلوده باشند.

گوشت فقط از مراکز دامپزشکی تهیه شود

خداوردی تصریح می کند: افراد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کریمه کنگو باید گوشت را فقط از مراکز مورد تایید بهداشتی و دامپزشکی تهیه کنند و سعی شود برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس خطرناک ابتدا دام را بعد از ذبح بهداشتی به مدت ۲۴ ساعت در سیستم‌هایی با دمای معمولی (منفی ۱ تا منفی ۴ درجه سانتیگراد) نگهداری و سپس بسته‌بندی کنند.

وی توصیه می کند: قبل از مصرف نیز گوشت در دمای فریزر حداقل به مدت سه تا چهار ساعت نگهداری و پس از آن مصرف شود.

خداوردی تاکید می کند: مردم حتماً از خرید و ذبح دام در منازل خودداری کنند، کشتار دام باید فقط در کشتارگاه‌های مجاز و تحت نظارت دامپزشکی انجام و پس از طی مرحله پیش سرد، فرآورده‌های گوشتی به بازار عرضه شوند.

جگر نیمه پخته نخورید

این متخصص بیماری های عفونی اظهار می دارد: باید از خوردن گوشت تازه یا جگر خام و نیمه پخته به صورت جدی خودداری شود و برای استفاده از گوشت تازه، جگر و دل و قلوه پس از طی ۴۸ ساعت از ذبح، باید کاملاً پخت شود.

خداوردی با بیان اینکه کریمه کنگو از بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان است، می افزاید: تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی و به دنبال آن علائم خونریزی از نقاط مختلف بدن به ویژه زیر پوست، دستگاه گوارشی، ادراری و غیره از مهم‌ترین علایم این بیماری است.

استفاده از دستکش و روپوش

وی می افزاید: همه افرادی که به نحوی در تماس با دام هستند، مانند دامپروران، قصاب‌ها، دامپزشکان و کارگران کشتارگاه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید از دستکش، روپوش بلند، شلوار و چکمه مخصوص استفاده کنند.

خداوردی ادامه می دهد: آموزش به مردم در مورد حفاظت در برابر گزش کنه به خصوص کودکان و در هنگام تماس با دام که با دست بدون حفاظ اقدام به جدا کردن کنه و حتی له کردن آن می کنند، بسیار مهم است.

وی تصریح می کند: باید به دامداران آموزش داد در هنگام تماس با دام از لباس پوشیده با رنگ روشن استفاده کنند و بعد از خروج از دامداری لباس های خود را تعویض کنند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به هموطنان هشدار می دهد: کسانی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند یا کسانی که خودشان اقدام به ذبح دام می‌کنند، ممکن است از طریق تماس با خون و ترشحات بدن دام آلوده نیز به این بیماری مبتلا شوند.

همچنین گزارشاتی مبنی بر ابتلای پرستاران و پزشکان در مراکز درمانی طی سال های گذشته در کشور وجود داشت. آنها در مواجهه با بیماری که هنوز بیماری‌اش تشخیص داده نشده بود، بدون پوشش مناسب و بی‌مهابا با خون و ترشحات بدن بیمار در ارتباط بودند که همین امر باعث انتقال بیماری به آنها شده بود.

منبع: ایرنا




سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی