هواوی: ۵ دلیل برای نگرانی غرب از غول فناوری چین

هواوی: ۵ دلیل برای نگرانی غرب از غول فناوری چین

هواوی، دومین شرکت بزرگ سازندهٔ تلفن همراه در جهان است و اقدام گوگل به معنای آن است که محصولات جدید این شرکت امکان دسترسی به بعضی اپلیکیشن‌‍‌ها را نخواهند داش


شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۹۶۳ بازدید

گوگل محدودیت‌هایی در استفادهٔ هواوی از سیستم عامل اندروید اعمال کرده است.

هواوی، دومین شرکت بزرگ سازندهٔ تلفن همراه در جهان است و اقدام گوگل به معنای آن است که محصولات جدید این شرکت امکان دسترسی به بعضی اپلیکیشن‌‍‌ها را نخواهند داشت.

هفته پیش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای حفاظت از شبکه های کامپیوتری آمریکا در مقابل تهدید "نیروهای متخاصم خارجی" وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

گوگل استفاده هواوی از سیستم عامل اندروید را محدود کرد

قطع دسترسی هواوی به اندروید چه تاثیری بر مصرف‌کننده دارد

شرکت هواوی: 'هر‌چه شنیدید باور نکنید'

بیشتر جنجال بر سر فناوری ۵G است. چرا هواوی اینطور جنجال‌برانگیز شده است؟

تصمیم اخیر دونالد ترامپ به گفته تحلیل‌گران، غول فناوری چین را نشانه گرفته است.

شرکت هواوی ممکن است بیشتر به تولید تلفن هوشمند معروف باشد اما این شرکت انبوهی از وسایل ارتباطی دیگری نیز تولید می‌کند که در پس پرده‌ها از آنها استفاده می‌شود.

تحلیل‌گران اقتصادی تخمین می‌زنند که حتی اگر این شرکت به طور وسیعی از فروش تجهیزات خود در ایالات متحده منع شود، باز هم حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد مهار شبکه‌ها در جهان را در دست خواهد داشت.

و چرا برخی کشورها نگران هستند؟

زنجیره‌ای پیچیده از اتهامات در میان است از جمله همکاری با بنگاه‌های جاسوسی بین‌المللی، دزدیدن بازوی رباتیک (دزدیدن مالکیت معنوی ربات تَپی از شرکت تی‌موبایل) و ماجرای ورقه‌ شیشه‌های الماس‌پوش مقاوم و معامله‌های "مشکوک" سری با ایران.

۵G: سرعت بسیار بالا اما نه چندان امن؟

هواوی در حال مذاکره با کشور‌های جهان است تا سیستم‌های خود را در قلب انقلاب بعدی شبکه‌های تلفن هوشمند، یعنی ۵G، بسازد.

این سیستم به قدری سریع و پاسخگوست که به احتمال زیاد در بسیاری از سیستم‌های دیگر مثل خودرو‌های خودران هم به کار خواهد رفت.

رقبای چین ادعا می‌کنند که اگر هواوی مرکز زیر‌ساخت‌های بنیادی ۵Gکشور‌ها باشد، می‌تواند از پیام‌هایی که در شبکه‌ها رد‌وبدل می‌شود جاسوسی کنند یا شبکه‌های دیگر را از کار بیندازد و باعث مشکلات و اختلالات عظیمی شود.

حتی پیش از فرمان اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا، ایالات متحده کشور‌های هم‌پیمان غربی خود را به پرهیز از همکاری با این شرکت چینی فرا خوانده بود.

بیشتر این ماجرا مبتنی بر فعالیت گروه موسوم به "پنج چشم" است که از ۵ کشور ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزلند تشکیل شده که سازمان‌های جاسوسی آنها ارتباط نزدیک شگفت‌آوری با هم دارند و حجم انبوهی از اطلاعات محرمانه را اغلب به صورت الکترونیکی با هم تبادل می‌کنند.

ایالات متحده تهدید کرده است که تبادل اطلاعات با هر یک از اعضای کشور‌های این گروه که تجهیزات۵Gهواوی را نصب کنند، قطع خواهد کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجهٔ آمریکا هشدار داد: "اگر کشوری از این تجهیزات در بخش‌هایی از سیستم‌های اطلاعاتی حساس خود استفاده کند، ما نمی‌توانیم اطلاعات خود را با آنها مبادله کنیم".

هواوی بارها اتهام جاسوسی برای دولت چین را رد کرده است اما منتقدان به قوانین چین اشاره می‌کنند که استقلال شرکت‌ها و عدم در اختیار گذاشتن اطلاعات گردآوری‌شده را غیر‌ممکن می‌کند.

این امر بر درآمد آمریکایی‌ها هم اثر می‌گذارد، این تحریم باعث می‌شود که "ایالات متحده ناچار به انتخاب از میان گزینه‌‌های پرهزینه‌تری شود و در نهایت باعث شود ایالات متحده در جریان توسعه و گسترش ۵Gعقب بماند و در نتیجه منافع شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی هم آسیب ببیند".

بخشی از هراس آمریکا از فناوری جاسوسی بر رفتار خودش استوار است.

ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی، فاش کرد که سال‌های سال سازمان‌های جاسوسی آمریکا تجهیزات پردازش داده‌های شرکت‌های فناوری عمدهٔ ایالات متحده را هک می‌کرده‌اند از جمله گوگل و یاهو و تلاش می‌کرده‌اند تا آنها را رمزگشایی کنند.

از این رو به راحتی می‌توان پی برد که چرا باید دولت آمریکا به هر شرکتی که در کشور رقیب قرار دارد، مشکوک باشد.

رسوایی دزدیدن بازوی روباتیک

اگر مشکلات شبکه‌های سریع بی‌سیم کمی پیچیده و دور از ذهن است، یکی از رسوایی‌های هواوی کمی آسان‌فهم‌تر و سر‌راست‌تر است: یکی از مهندسان این شرکت متهم است که فناوری بازوی روباتیک شرکت تی‌موبایل آمریکا را دزدیده است.

این مهندس ادعا کرده است که این وسیله به نام تپی که برای برای شبیه‌سازی اثر انگشت بر صفحه‌ تلفن هوشمند استفاده می‌شود، به طور اتفاقی در کیف او که در آزمایشگاه شرکت طراحی تی‌موبایل قرار داده بوده، افتاده است.

شرکت آلمانی که در آن زمان با هواوی همکاری می‌کرد، این داستان را باور نکرد و کار دو شرکت در نهایت به دادگاه کشید.

موضوع این رسوایی پس از ای‌میل‌های جدیدی دوباره مطرح شد، که در آنها تردید‌هایی در مورد ادعای این مهندس مبنی بر اتفاقی و فردی بودن اقدامش مطرح شده بود و حدس زده می‌شد که مدیران اجرایی سطح بالاتر چینی در هدایت ماجرا دست داشته‌اند.

این یکی از اتهامات مدیر مالی شرکت هواوی، منگ وانژو است که سال گذشته در کانادا با حکم استرداد به آمریکا، دستگیر شد.




سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی