وارنیش دندان یا فلورایدتراپی در کودکان و بزرگسالان

وارنیش دندان یا فلورایدتراپی در کودکان و بزرگسالان

فلوراید یک ماده معدنی است که به‌ صورت طبیعی در پوسته زمین یافت می‌شود. همچنین فلوراید در برخی از مواد غذایی مصرفی ما مانند ماهی و آب شهری نیز وجود دارد. فلوراید فواید بسیاری برای دندان‌های ما دارد، اما مطالعات طولانی‌مدت نشان داده‌اند که فلوراید عامل بسیار مهمی در پیشگیری از پوسیدگی دندان محسوب می‌شود. فلوراید مانع از پوسیدگی دندان‌ها، چه دندان‌های موجود و چه دندان‌های در حال تشکیل در کودکان می‌شود. وقتی دندان به علت قرار گرفتن در محیط اسیدی مواد معدنی خود را از دست می‌دهد و شروع به پوسیدگی می‌کند، درمان با فلوراید می‌تواند در تقویت دندان‌ها مؤثر بوده و از تخریب مینای دندان جلوگیری به عمل آورد.


پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۳۲۷۳ بازدید

درمان با فلوراید یک راه مؤثری برای تقویت مینای دندان‌های شما محسوب می‌شود، همچنین کمک می‌کند تا از پوسیدگی دندان‌های شما جلوگیری به عمل آید. دندان‌پزشکان ما در مرکز دندانپزشکی دکتر اسماعیلی‌منش، برای ارتقاء سلامت دندان‌ها و افزایش زیبایی طرح لبخند کودکان و بزرگ‌سالان، استفاده از وارنیش فلوراید را توصیه می‌نمایند. به کمک استفاده منظم از درمان وارنیش فلوراید، بهداشت دهان و دندان بهبود خواهد یافت. متخصصین ما معتقد هستند که بهداشت دهان و دندان کودکان تا حد زیادی با استفاده از وارنیش فلوراید بهبود خواهد یافت.

وارنیش فلوراید چیست؟

وارنیش فلوراید یک ژل طلایی است که بر روی سطوح دندان‌های خشک اعمال می‌شود. طعم آن دلپذیر است و بویی میوه‌ای دارد. از طریق تقویت دندان‌ها از پوسیدگی آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد. نشان داده شده است اگر در سال حداقل دو بار از آن استفاده گردد، بیشترین اثر را برای دندان‌ها در پی خواهد داشت. وارنیش فلوراید ماده‌ای چسبنده است، پس از استفاده به ‌راحتی به دندان‌ها متصل می‌گردد و باعث می‌شود لایه بیرونی (مینای دندان) دندان محکم‌تر شود، در نتیجه میزان پوسیدگی دندان کاهش خواهد یافت. بلافاصله بعد از اعمال وارنیش سطح دندان شروع به سخت شدن می‌کند، به‌طوری‌ که فلوراید می‌تواند به مدت طولانی بر روی سطح خارجی دندان قرار بگیرد. رنگ طلایی ظرف چند روز شروع به محو شدن می‌نماید. بیمارانی که کارهای ترمیمی زیادی در دهان خود انجام داده‌اند نیز می‌توانند از این روش درمانی بهره ببرند، زیرا که فلوراید حاشیه مواد ترمیمی دندان‌ها را می‌پوشاند، جایی که اغلب پوسیدگی از آنجا آغاز می‌گردد. همچنین وارنیش فلوراید می‌تواند حساسیت دندان‌ها را کاهش دهد.

مزایای درمان با فلوراید

فلوراید نه ‌تنها پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد بلکه مزایای زیر را نیز دارا می‌باشد.

از بین بردن باکتری پلاک‌ها و کاهش سرعت تشکیل کلونی پاتوژن ها

کاهش‌دهنده حجم پلاک‌ها

کاهش حساسیت دندان‌ها

چه کسی از فلوراید درمانی بیشترین نفع را می‌برند؟

افرادی که دارای شرایط زیر می‌باشند.

بیماران شیمی‌درمانی و پرتودرمانی

کسانی که داروهای متعددی مصرف می‌کنند.

کسانی که از روکش‌های دندانی استفاده می‌کنند.

کسانی که دندان‌های پر کرده قدیمی دارند.

کسانی که در رژیم غذایی خود قند و شیرینی بالایی مصرف می‌کنند.

کسانی که در رژیم غذایی خود مواد اسیدی زیادی مصرف می‌کنند.

مبتلایان به حساسیت دندانی

استفاده از پروتزهای متحرک دندانی

مبتلایان به خشکی دهان

مبتلایان به تحلیل لثه

افرادی که تحت ارتودنسی قرار دارند

وارنیش فلوراید در چه سنی باید استفاده شود؟

وارنیش دندان کودکان و بزرگ‌سالان در تمام سنین توصیه می‌شود. کودکان برای انجام درمان باید رضایت‌نامه والدین یا قیم خود را همراه داشته باشند. در فرم رضایت‌نامه در مورد سابقه پزشکی او سؤالاتی پرسیده خواهد شد. به‌ ویژه اگر کودک شما تا به‌ حال دچار حمله شدید آسم شده در بیمارستان بستری‌ شده باشد و یا به کلوفون و یا پلاستر های چسبناک آلرژی داشته باشد. استفاده از ژل طلایی ممکن است برای برخی از کودکان مناسب نباشد. اگر کودکی در دهان خود درد حس می‌کند و یا پوست اطراف دهان او دچار ضایعه است یا مبتلا به یک بیماری واگیردار می‌باشد در روز معاینه تیم دندان‌پزشکی، وارنیش فلوراید اعمال نمی‌شود. در خصوص این موارد در داخل رضایت‌نامه اطلاعات لازم نوشته ‌شده است.

چگونه وارنیش فلوراید بر روی دندان‌ها اعمال می‌شود؟

وارنیش فلوراید به ‌راحتی بر روی دندان‌ها توسط یک قلم‌موی مخصوص مالیده می‌شود. سریع و بدون درد است و طعم‌های مختلفی دارد. روند درمان سریع و آسان است. وارنیش فلوراید حتی می‌تواند داخل یک واحد سیار دندان‌پزشکی نیز اعمال شود و یا دندان‌پزشک می‌تواند تجهیزات قابل‌ حمل خود را به داخل مدارس ببرد.

تنها کارکنان آموزش‌دیده دندان‌پزشکی می‌توانند وارنیش فلوراید را بر دندان‌های بیمار استفاده کنند. برای انجام وارنیش فلوراید دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه برای بهداشت دهان و جلوگیری از عفونت وجود دارد. برای انجام وارنیش فلوراید باید از یک جفت دستکش تمیز استفاده گردد، همچنین برای هر نفر یک بسته جدید از لوازم و وارنیش فلوراید باید استفاده شود. ابتدا دندان‌ها به ‌آرامی توسط یک رول پنبه‌ای مخصوص تمیز می‌شوند. مقدار مناسبی از وارنیش فلوراید توسط یک قلم‌موی نرم یک‌بار مصرف کوچک بر روی دندان‌ها مالیده می‌شود. پس از اتمام درمان، یک سری دستورالعمل‌های مراقبتی به هر فردی داده خواهد شد.

مراقبت‌های لازم بعد از وارنیش فلوراید

پس ‌از آنکه درمان وارنیش فلوراید برای شما استفاده شد، برای بدست آوردن حداکثر نتیجه، از شما خواسته می‌شود پس از ترک کلینیک از دستورالعمل‌های زیر پیروی نمایید.

از خوردن و نوشیدن به مدت یک ساعت اجتناب ورزید.

از مسواک زدن و یا نخ دندان کشیدن به مدت حداقل ۴-۶ ساعت اجتناب ورزید.

اگر می‌توانید تا فردا صبح صبر کنید، از انجام مراقبت‌های معمول بهداشت دهان و دندان اجتناب ورزید. اگر وارنیش فلوراید اضافی بر سطح دندان‌ها باقی‌مانده باشد، با مسواک زدن و نخ دندان به‌طور کامل در روز بعد برداشته خواهد شد.

اگر مجبور هستید غذا بخورید، پس ظرف ۴ الی ۶ ساعت پس از درمان از مواد غذایی نرم استفاده نمایید.

از مصرف نوشیدنی‌های گرم و محصولات حاوی الکل (نوشیدنی‌ها و یا دهان‌شویه‌ها) حداقل به مدت ۴ الی ۶ ساعت خودداری کنید.

اگر برای شما استفاده از یک خمیردندان حاوی فلوراید تجویزشده است، تا ۲ روز پس از درمان استفاده نکنید.

چه مدت اثر وارنیش فلوراید طول خواهد کشید؟

ذرات وارنیش فلوراید چسبیده به دندان، ۴ الی ۶ ساعت بعد از درمان توسط مسواک زدن از دندان‌ها حذف خواهند شد، اما مزایا و اثر فلوراید تا ماه‌ها ادامه خواهد داشت. برای کسب بهترین نتیجه توصیه می‌شود هر ۳ الی ۴ ماه وارنیش فلوراید تکرار گردد.

آیا وارنیش فلوراید بی‌خطر است؟

بله، می‌توان وارنیش فلوراید را در نوزادان زمانی که برای اولین بار دندان‌های آن‌ها جوانه می‌زند، استفاده نمود. باید دقت نمود، تنها مقدار بسیار کمی از وارنیش فلوراید برای آن‌ها استفاده گردد. هنگامی که در دوز صحیح اعمال شود، وارنیش فلوراید بی‌خطر است.

کودکان می‌توانند تا چهار بار در سال از وارنیش فلوراید استفاده نمایند. کودکانی که در برنامه درمانی طرح لبخند شرکت می‌نمایند، ممکن است دو بار در سال در مدرسه وارنیش فلوراید را دریافت نمایند. اگر فرزند شما در مدرسه از وارنیش فلوراید استفاده نموده است، به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید تا به ‌منظور کسب بهترین نتیجه ممکن از برنامه‌های درمانی دیگر استفاده نماید. کودکانی بیش ‌از حد فلوراید بخورند، ممکن است لکه‌های سفید بر روی دندان‌های آن‌ها به وجود آید. به همین دلیل مهم است، از خوردن خمیردندان توسط کودک جلوگیری به عمل آید. اگر کودک شما به‌طور معمول از قطره و یا قرص فلوراید استفاده می‌کند، روز قبل، روز درمان با وارنیش فلوراید و روز پس از درمان نباید از داروهای خوراکی فلوراید استفاده نماید.




سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی