اثربخشی هنردرمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افسردگی، اضطراب، استرس و کیفیت زندگی زنان یائسه

اثربخشی هنردرمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افسردگی، اضطراب، استرس و کیفیت زندگی زنان یائسه

 پژوهش حاضر به‌منظور بررسی اثربخشی هنردرمانی مبتنی‌بر ذهن آگاهی به‌عنوان مداخله گروهی جدید در روان‌درمانی بر کاهش افسردگی، اضطراب، استرس و نیز افزایش کیفیت زندگی زنان یائسه انجام شده است.


پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۷۵۳ بازدید

مواد و روش‌ها: 17 نفر از زنان یائسه 47 تا 60 سال، در یک طرح تجربی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه، از طریق نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه به‌ترتیب به 9 و 8 نفر تقسیم شدند و به نسخه کوتاه مقیاس اضطراب، افسردگی، استرس و نیز پرسش‌نامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی پاسخ دادند. گروه آزمایش، 10 هفته هنردرمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی را دریافت کردند و یک ماه پس از مداخله، هر دو گروه دوباره با همان ابزارها ارزیابی و داده‌ها با تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شدند.

یافته‌ها: اجرای هنر درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در مورد گروه آزمایش موجب کاهش افسردگی و استرس و افزایش کیفیت زندگی آن‌ها شد؛ ولی اثر معناداری روی اضطراب نداشت.

نتیجه‌گیری: هنردرمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی به‌عنوان یک روش جدید که ترکیبی از درمان‌های روان‌شناختی و هنردرمانی است، در بهبود افسردگی و کیفیت زندگی جمعیت زنان یائسه مؤثر است. با توجه به سودمندی این روش، استفاده گسترده از این روش در چنین جمعی تهایی پیشنهاد می‌گردد.




سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی