اولین حافظه SSD با قابلیت پشتیبانی از PCIe 4.0 توسط گیگابایت معرفی شد

اولین حافظه SSD با قابلیت پشتیبانی از PCIe 4.0 توسط گیگابایت معرفی شد

شرکت نام آشنا گیگابایت که در سال‌های اخیر پا به صنعت ساخت حافظه‌های SSD گذاشته است، به تازگی در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرده است که هفته آینده از اولین حافظه SSD جهان با رابط کاربری PCIe 4.0 در نمایشگاه کامپیوتکس رونمایی خواهد کرد.


چهار‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۴۳۶ بازدید

به گفته کمپانی گیگابایت در صورتی که حافظه SSD M.2 جدید این شرکت بر روی پلتفرم سری 3000 رایزن AMD مورد استفاده قرار بگیرد، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات آن به پنج گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. همان‌طور که می‌دانید گیگابایت یکی از شرکت‌های تازه وارد بازار حافظه‌های SSD به شمار می‌رود و تنها از کنترلرهای ساخت شرکت Phison بر روی حافظه‌های SSD خود استفاده می‌کند؛ در همین راستا انتظار می‌رود که حافظه اس اس دی PCIe 4.0 x4 شرکت گیگابایت از کنترلر جدید Phison PS5016-E16 که ماه‌های گذشته در نمایشگاه CES معرفی شده بود استفاده کند؛ البته تا این لحظه گیگابایت خبر استفاده از این کنترلر را به طور رسمی تایید نکرده است.

شرکت گیگابایت در بیانیه معرفی اس اس دی جدید خود اعلام کرده است که این حافظه برای دستیابی به سرعت 5 گیگابایت در ثانیه باید در پایین‌ترین دمای ممکن قرار داشته باشد و برای دستیابی به دما پایین باید از سیستم خنک کنندگی مجزا بر روی این حافظه پر سرعت استفاده کرد؛ این موضوع یک ضعف بزرگ به شمار می‌رود زیرا تمام مادربردهای موجود در بازار از شیلد حرارتی برای کاهش دمای حافظه‌های M.2 بهره نمیبرند و اکثر خنک کننده‌های جانبی ساخته شده برای این حافظه‌ها کارایی چندانی ندارند و دمای حافظه را به شکل چشمگیری کاهش نمی‌دهند.

در ماه‌های گذشته شرکت Phison برای معرفی کنترلر PS5016-E16 خود از یک حافظه SSD آزمایشی استفاده کرد و در نهایت تنها موفق به ثبت سرعت خواندن و نوشتن 4.2 گیگابایت بر ثانیه شد، به همین دلیل ادعای گیگابایت در خصوص دسترسی به سرعت 5 گیگابایت در ثانیه کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما باید توجه داشت که اس اس دی استفاده شده توسط Phison در نمایشگاه کامپیوتکس یک نسخه آزمایشی اولیه بوده است و نسبت به نسل‌های گذشته خود افزایش کارایی بسیار چشمگیری داشته است.




سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی