تعریف و چیستی

تعریف و چیستی

تمرین های فانکشنال چیست؟


پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۳۵۶ بازدید

تعریف ابتدایی تمرین های فانکشنال (Functional fitness exercises)

به طور ساده اگر بخواهیم تعریقی از تمرین های فانکشنال داشته باشیم می توان گفت: تمریناتی که باعث بهبود فعالیت روزانه می شود که به طور همزمان موجب افزایش قدرت و دامنه حرکات نیز می شود. در واقع تمرین های فاکشنال، تعادل و هماهنگی را به چالش می کشد. به طور حتم تمرین های فانکشنال برای خود فرد مفید است و برای (مسابقات، ایونت ها و..) ساخته نشده اند. در حقیقت برای ما هم بسیاری از اوقات سخت است که برای خودمان و برای بالابردن تعادل و قدرت، بدون در نظر گرفتن هدفی غیر از ایونت ها و مسابقات باشیم. آموزش برای عملکرد بهتر، بهتر از آموزش برای ایونت و مسابقه است. تمرین های ورزشی که تحت عنوان تمرین های فانکشنال نام گذاری می شوند، توسط مربیان حرفه ای برای بالا بردن قدرت بدنی و همین طور آمادگی جسمانی بسیار توصیه می شود.

خصوصیت اصلی: تعادل و هماهنگی

گذاشتن باسن روی توپ BOSU یک تمرین فاکشنال به حساب نمی آید چون روی سطح ناپایدار ایستاده ایم. تمریناتی مانند تمرینات تعادل تک لنگ، لونگ ها، پریدن لگن ها، گام های بلند، حرکات جانبی، حرکات پشتی، تمرین های چابک و پیلومتریک، با تمرکز بر تعادل خود در یک محیط پایدار را می توان از جمله تمرین های فاکشنال دانست. ما در زندگی واقعی روی سطوح محکم و پایدار می ایستیم و کارهای روزمره خود مانند: باغبانی، پیاده شدن از ماشین، بالارفتن از پله و.. را انجام می دهیم. وقتی روی سطح پایدار در حال تمرین هستید، با شدت بیشتری در حال کار هستید که سوختن کالری بیشتر و افزایش قدرت بیشتری را برای شما به ارمغان می آورند.

استحکام

تمرین های فانکشنال باید یک تمرین چند وجهی باشد و در حالت ایده آل بدن، باید بالاتنه و پایین تنه را درگیر کند. همه چیز در مورد ایجاد هم افزایی در بدن ما است. یکی از مزایای ترکیب گروه های عضلانی چندگانه این است که شما در زمان کمتری، کار بیشتری انجام می دهید، به این معنی که سریعتر نتیجه می گیرید. یکی دیگر از مزایای تقویت قلب و عروق است. در حین انجام یک تمرین بی هوازی سنتی، شما همچنین یک اثر هوازی می کنید زیرا قلب شما باید خون را بین بالاتنه و پایین تنه حرکت دهد و سیستم عصبی عضلانی هنگامی که چندین گروه عضلانی را در یک زمان کار می کند، به طور موثر گرم می شود، که منجر به بهبود هماهنگی می شود.

قدرت

قدرت بخش قابل توجهی از زندگی روزمره است. تمرینات قدرتی عبارتند از حرکت های سریع انفجاری در تناسب اندام، قدرت اشاره به نتیجه کار انجام شده در طول زمان است. هر تمرین، حتی یک تمرین ترکیبی مثل squat-to-press یا burpee را بگذارید و سعی کنید تا چندین تکرار را با فرم مناسب در یک دوره کوتاه (معمولا ۲۰ تا ۶۰ ثانیه) انجام دهید که موفق خواهید شد قدرت بدن و در نهایت قدرت کلی تان را توسعه دهید، که باعث می شود در زندگی عادی بتوانید حرکات را راحت تر و سریع تر انجام دهید.

مزایای تمرین های فانکشنال

وقتی شما تمرین های فانکشنال را انجام می دهید در حقیقت مجموعه‌ای از عضله های متنوعی را به طور همزمان درگیر و فعال می کنید به طوریکه در یک تمرین همزمان هم از عضله های اندام فوقانی و هم از عضله های اندام تحتانی استفاده کرده که همین امر باعث بالا بردن قدرت و استقامت بدنی می شود

تمرین های فانکشنال برای ورزشکار با نوآوری‌های تمرینی، انگیزه و شوق را ایجاد کرده و فرد ورزشکار به خوبی میتونه شاهد نتایج حاصل از تمرین های خودش باشد.

تمرین های فانکشنال طوری طراحی و به روز رسانی می شوند که باعث بهبود عملکرد و افزایش فعالیتهای روزمره و در نتیجه ساده شدن کارهای زندگی بدون آسیب دیدگی فرد می شود.

همچنین می توان به استفاده از این دسته ی تمرینی هم در منزل و هم در باشگاه ها اشاره کرد. این دسته از تمرین ها برای اکثر افراد مناسب است و اگر فرد توانایی حمل وزنه و دمبل های سنگین را برای انجام تمرین نداشت برای آماده سازی بیشتر بهتر است تمامی تمرین های فانکشنال را با تحمل وزن بدن خودش انجام دهد که این دسته از حرکتها که با مقاومت وزن فرد روبروست بسیار تاثیرگذار برای افزایش توان فرد و ادامه و گسترش تمرین هاش خواهد بود.

اگر بدنبال چالش های ورزشی هستی و تناسب اندام بیشتری رو دوست داری، بفرمایید: تمرینهای فانکشنال

اسکوات تمرینی است که جزیی از تمرین های فانکشنال می باشددر واقع یکی از تمرین های عالی برای عضلات تحتانی است همچنین محرک بسیار خوبی جهت ترشح هورمونهای آنابولیک مثل تستسترون و همینطور هورمون رشد و به همین دلیل انتخابی مناسب برای شروع تمرین های فانکشنال است، به علاوه اسکوات به هماهنگی بالا تنه و پایین تنه کمک میکند و تاثیر مساعدی بروی عضلات ناحیه میانی بدن می گذارد.بردی تمرین بزرگ است. حرکات عملکرد باید ۲۵ تا ۴۰ درصد (یا دوبرابر شود.




سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی