TSMC تولید انبوه تراشه‌های 5 نانومتری را از سال آینده آغاز خواهد کرد

TSMC تولید انبوه تراشه‌های 5 نانومتری را از سال آینده آغاز خواهد کرد

TSMC فرآیند مخاطره‌آمیز تولید تراشه‌های 5 نانومتری را آغاز کرده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها، تولید انبوه تراشه‌های مذکور در 6 ماهه نخست سال آینده آغاز خواهد شد.


جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۲۲۷ بازدید

این موضوع نویدبخش کاهش چشمگیر اندازه تراشه‌ها (حداکثر 45 درصد کاهش فضا) و همچنین ارتقاء حداکثر 15 درصدی کارآیی آن‌ها در مقایسه با تراشه‌های 7 نانومتری کنونی است. بعلاوه تراشه‌های جدید از معماری پیشرفته‌تری برخوردار خواهند بود.

TSMC فناوری فوق 7 نانومتری (+7nm) خود را برای تراشه‌هایی که اواخر سال جاری عرضه می‌شوند، مهیا نموده است. میزان مصرف انرژی این تراشه‌ها بایستی بین 6 تا 12 درصد کاهش یابد و چگالی ترانزیستورهای آن‌ها نیز در مقایسه با فرآیند 7 نانومتری فعلی 20 درصد افزایش خواهد یافت.

TSMC مشغول تولید تراشه A13 آی‌فون‌های نسل آینده است

برای تراشه‌های مبتنی بر فرآیند +7nm مشتریان فراوانی صف کشیده‌اند. TSMC تامین‌کننده انحصاری تراشه‌های اپل تا سال 2020 به‌شمار می‌رود و آی‌فون‌های جدید در اواخر سال جاری روانه بازار می‌شوند. کوالکام نیز برای تراشه‌های ممتاز و جدید اسنپ‌دراگون خود احتمالا به سراغ TSMC خواهد رفت؛ چرا که تراشه اسنپ‌دراگون 855 از فرآیند تولید 7 نانومتری استفاده می‌کند. هواوی احتمالا با معرفی سری میت 30 در اواخر سال جاری از تراشه جدید کایرین خود رونمایی خواهد کرد؛ اگرچه این کمپانی می‌تواند در عوض به‌کارگیری فرآیند +7nm از فناوری 7 نانومتری کنونی استفاده نماید.

فرآیند نسل بعدی TSMC، فوق 5 نانومتری (+5nm) نام دارد و در حال حاضر کمپانی بر روی توسعه آن کار می‌کند. تولید مخاطره‌آمیز این تراشه‌ها در 3 ماهه نخست سال آینده آغاز می‌شود و تولید انبوه آن‌ها نیز در سال 2021 امکان‌پذیر خواهد بود. کارآیی و توان پردازشی این تراشه‌ها احتمالا ارتقا خواهد یافت؛ با این‌حال هنوز هیچ‌گونه پیش‌بینی رسمی در این خصوص مطرح نشده است.




سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی