خطرناک ترین مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز

 خطرناک ترین مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز

گوشت به دلیل مواد مغذی درون خود، استحقاق گرفتن عنوان مغذی‌ترین غذا را دارد. اما متاسفانه، گوشت قرمز تاثیرات بدی نیز بر بدن می‌گذارد و در این مقاله ما ۱۲ خطرناک ترین مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز را بیان میکنیم.


جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۴۱۹ بازدید

در ادامه مهمترین مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز آمده است.

۱. التهاب

از مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز می‌تواند التهاب زیاد باشد. گوشت، غذایی است که دیر هضم می‌شود، حتی اگر به خوبی پخته شده باشد. این مسئله باعث افزایش آنزیم‌های گوارشی می‌شود. اگر گوشت در سنین پایین مصرف شود، اسید آراشیدونیک (اسید چرب امگا۶) را در بدن نگه می‌دارد‌ که باعث درد و التهاب می‌شود. التهاب به موارد زیر منجر می‌شود:

– لوزه
– درد مفاصل
– زخم

۲. سرطان

گوشت حاوی مواد شیمیایی سمی ارگانیک است. دیوکسین یکی از آن‌هاست. دیوکسین ذره‌ای میکروسکوپی از خاکستر دستگاه زباله سوز در علوفه است که توسط دام‌ها از جمله گاوها و مرغ‌ها خورده می‌شود. دانشمندان متعدد می‌گویند دیوکسین یک هورمون شیمیایی است که عملکرد سلول‌های بدن را مختل کرده و در نتیجه احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد. علاوه بر دیوکسین، برای گاوهای مزرعه، از نور مصنوعی با استفاده از اشعه گاما که توسط رادیو اکتیو، کوبالت ۶۰ ، یا یک نور الکتریکی دیگر تولید می‌شود، استفاده می‌شود.

هدف استفاده از نور، از بین بردن باکتری‌های گوشت است. به هر حال، رادیو اکتیو، رادیولیتیک را در گوشت تولید می‌کند که اثر سرطان‌زایی دارد. بنابراین، توصیه می‌شود که محصول غذایی یا محصول گوشتی که تحت تاثیر رادیو اکتیو قرار گرفته باشد را مصرف نکنیم.

مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز ۳: بیماری قلبی

گوشتی که از مزارع تجاری می‌آید، اسیدهای چرب امگا۳ پایین و امگا۶ بالا دارد. گوشت قرمز حاوی ماده‌ای به نام کارنیتین است. این ماده توسط باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش، شکسته می‌شود. فرآیند شکسته شدن گوشت در دستگاه گوارش، کلسترول خون را بالا می‌برد.

کارنیتین شکسته شده به گاز تبدیل می‌شود. گاز، با فرآیند دگرگونی در قلب، باعث تولید ماده‌ای به نام TMAO می‌شود. TMAO عامل اصلی تجمع چربی در رگ‌های خونی است. کارنیتین و TMAO می‌توانند خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهند. بنابراین، کاهش مصرف گوشت قرمز می‌تواند خطر این مشکلات را کاهش دهد.

مطلب مرتبط: خواص گوشت اردک: ۲۰ فایده شگفت انگیز گوشت اردک برای سلامتی

۴. مقاومت دارویی

معمولا به گاوهای مزرعه، دارو یا آنتی بیوتیک خاص داده می‌شود تا باعث افزایش وزن آن‌‌ها شده و از ابتلای آن‌‌ها به بیماری‌های شایع در میان گاوها جلوگیری شود. آنتی بیوتیکی که به طور منظم به گاوها داده می‌شود، بر سلامت انسان نیز تاثیر می‌گذارد. در نتیجه، افرادی که گوشت گاو مصرف می‌کنند، در برابر دارو مقاوم می‌شوند.

۵. افزایش فشار خون

چربی اشباع موجود در گوشت می‌تواند باعث افزایش فشار خون و خطر ابتلا به پرفشاری خون شود. مصرف گوشت کمتر، باعث طبیعی شدن فشار خون می‌شود.

۶. افزایش خطر دیابت

بر اساس تحقیقات دانشگاهی، گوشت قرمز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. به هر حال، این مسئله به طور کامل اثبات نشده است. تحقیقات متعدد نشان می‌دهند که گیاه‌خواران، قند خون و تری گلیسیرید پایینی دارند. در موارد متعدد، مشاهده شده که خطر دیابت بعد از مصرف گوشت قرمز بالاتر است.

۷. افزایش بوی بد بدن

بنا بر تحقیقات، افرادی که گوشت قرمز کمتر مصرف می‌کنند یا اصلا مصرف نمی‌کنند، نسبت به افرادی که غالبا گوشت مصرف می‌کنند، بوی بدن بهتری دارند.

مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز ۸: افزایش وزن

ثابت شده که مصرف گوشت، وزن بدن را سریع‌تر افزایش می‌دهد. بنابراین، مصرف گوشت کمتر، برای برنامه رژیم غذایی ما مفید است.

مطلب مرتبط: خواص گوشت بلدرچین: ۱۱ فایده بی نظیر گوشت بلدرچین

۹. اختلال در دستگاه گوارش

گوشت، فیبر پایینی دارد. مصرف گوشت زیاد باعث می‌شود، فضایی برای غذاهای سرشار از فیبر در معده باقی نماند. در نتیجه، دچار مشکلات گوارشی می‌شویم. این وضعیت با خوردن میوه‌ها و سبزیجات که سرشار از فیبر هستند به وجود نمی‌آید. میوه‌ها و سبزیجات مانع از ابتلا به یبوست می‌شوند.

۱۰. کاهش انرژی

محدود کردن مصرف گوشت و جایگزین کردن آن با سبزیجات و میوه‌ها، باعث بالا رفتن انرژی ما می‌شود. سبزیجات می‌توانند رگ‌های خونی ما را باز کنند بنابراین اکسیژن می‌تواند به راحتی به همه اعضاء بدن برسد و تولید انرژی کند.

۱۱. افزایش علائم پیری زودرس

جایگزین کردن گوشت با میوه و سبزیجات، آنتی اکسیدان‌ها را افزایش داده و رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کند که باعث می‌شود پوست‌مان از مشکلاتی مانند چین و چروک و لکه‌های تیره خلاص شود.

۱۲. بیماری کروتزفلد جاکوب (CJD) (جنون گاوی)

بیماری گاوی به نام انسفالوپاتی‌ اسفنجی شکل (BSE) می‌تواند انسان را نیز مبتلا کند. زیرا انسان از گوشت گاو مبتلا به این بیماری تغذیه می‌کند. این بیماری معمولا در افراد بالای ۶۰ سال – زن و مرد- بروز می‌یابد. به هر حال، امروزه، افراد جوان نیز به بیماری CJD مبتلا می‌شوند. این بیماری می‌تواند به مغز ما حمله کند که به زوال عقل و دیگر آسیب‌های مغزی که باعث مرگ زودرس می‌شوند، منجر می‌شود.

می‌توانیم با انتخاب گوشت سالم این مشکل را به حداقل رسانده و از برخی عوارض جانبی رها شویم. مخصوصا اگر گوشت گاوهایی که در مزارع تجاری تولید می‌شود باشد. بنابراین، باید در انتخاب نوع غذا دقت کنیم.

۴ ویژگی گوشت سالم:

– رنگ گوشت روشن است، نه بدرنگ، براق و کثیف
– بافت گوشت مرتجع و کمی سفت است، نه نرم
– گوشت، چسبناک نیست و وقتی به آن دست می‌زنیم مرطوب است.
– بوی خاصی دارد: خوشبو

مصرف بیش از اندازه گوشت، باعث ایجاد مشکلات مربوط به سلامتی می‌شود. به هر حال، دانستن نکات مصرف، به کاهش نگرانی در این مورد کمک می‌کند.

گوشت به دلیل خوش‌طعم و دلپذیر بودن، یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌هاست. علاوه بر این، دارای مواد مغذی مورد نیاز بدن نیز هست. این مواد مغذی را در این‌جا آورده‌ایم:

پروتئین: غذای حاوی پروتئین از سیستم ایمنی ما محافظت کرده و به حفظ سلامتی و تناسب اندام کمک می‌کند. همچنین، به تشکیل بافت‌های بدن کمک کرده و برای رشد جسمی و ذهنی کودکان مفید است.

سلنیوم: غذای حاوی سلنیوم مانند یک آنتی اکسیدان عمل کرده و از سیستم ایمنی محافظت می‌کند.

– آهن: غذای حاوی آهن از سیستم ایمنی محافظت می‌کند، از کم خونی جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در رشد کودکان دارد.

– ویتامین B کمپلکس: غذای حاوی ویتامین B کمپلکس عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

ویتامین D: غذای حاوی ویتامین D به حفظ سلامت استخوان و دندان کمک می‌کند.

زینک: غذای حاوی زینک سیستم ایمنی ما را تقویت کرده و متابولیسم ما را در حد مطلوب حفظ می‌کند.

امگا۳: غذای حاوی امگا۳ به عملکرد درست قلب، کبد و اعصاب کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: نقش مصرف گوشت در ابتلا به سرطان

۸ نکته برای جلوگیری از مشکلات ناشی از مصرف گوشت:

۱. برای کاهش اثر خوردن گوشت، میوه و سبزیجات زیادی بخورید.

۲. بهتر است گوشت را کباب کرده یا در سوپ بپزید تا این‌که با آن خورش کاری درست کنید.

۳. گوشت را خوب بجوید. بگذارید قبل از بلعیدن، به خوبی نرم شود.

۴. گوشت را ۲ ساعت قبل از خواب نخورید زیرا باعث می‌شود روده برای هضم آن سخت‌تر کار کند.

۵. با گوشت، خوراکی چرب دیگر مانند شکلات یا پنیر نخورید.

۶. بعد از خوردن گوشت، نوشیدنی‌های پر کالری مانند چای شیرین یا شربت نخورید.

– روزانه ۸-۱۰ لیوان آب بنوشید تا از یبوست جلوگیری کند.

– منظم ورزش کنید.

خوردن گوشت به دلیل داشتن مواد مغذی توصیه می‌شود. اما به دلیل عوارض جانبی آن باید از خوردن بیش از حد آن اجتناب کنید.




سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی