برگزاری 1700کنسرت موسیقی/در مقابل تهدیدات ایستاده ام

 برگزاری 1700کنسرت موسیقی/در مقابل تهدیدات ایستاده ام

تهران- ایرنا- حجت الاسلام حمیدرضا حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان می گوید: حدود 1700کنسرت موسیقی در کنار سایر کارهای فرهنگی، در استان برگزار نموده ام، البته کار بسیار سختی بود، دائم تهدید می کردند که اگر استعفا ندهی برخورد می کنیم و حتی خانواده ام را تهدید می کردند.


شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۸۸۱۱ بازدید

برگزاری 1700کنسرت موسیقی/در مقابل تهدیدات ایستاده ام

تهران- ایرنا- حجت الاسلام حمیدرضا حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان می گوید: حدود 1700کنسرت موسیقی در کنار سایر کارهای فرهنگی، در استان برگزار نموده ام، البته کار بسیار سختی بود، دائم تهدید می کردند که اگر استعفا ندهی برخورد می کنیم و حتی خانواده ام را تهدید می کردند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، حجت الاسلام حنان از آن روحانیون شوخ طبع است. آدم از گپ زدن با او خسته نمی شود. ولی در کارش جدی است و از آن چه باور دارد و می گوید کوتاه نمی آید.
طرفدارانش در استان لرستان زیادند. به خصوص جوان ها و اهل قلم و هنر کارهای او در اداره کل ارشاد لرستان را ستایش می کنند. اما منتقدان کمی که دارد، او را شیخ هتاک و آخوند انگلیسی می نامند. می گوید: این هتاکی ها باعث نشده است از اهدافم کوتاه بیایم. هم اهل جنگم هم جُنگ. تضادی بین شادی و دین مبارک اسلام نمی بینم. مردم نیاز به نشاط دارند و برگزاری کنسرت های موسیقی یکی از بهترین راههای ایجاد آن است.
حجت الاسلام حنان با بیان این که در طول چهار سالی که مدیر ارشاد استان لرستان بوده، به فشارهای زیادی که از ناحیه افراد تندرو ی دلواپس علیه برنامه هایم انجام شده، تن نداده است، می گوید: اندیشه من درست مقابل این افراد دلواپس است این افراد حتی توجهی به متن دین ندارند و بیشترین ضربه به دین از ناحیه همین ها وارد می شود. این ها هر کس که عقیده متفاوتی با آنها داشته باشد را غیردیندار می دانند و اقسام اتهامات را به او می زنند.
متن گفت و گوی تیم خبری اعزامی ایرنا با مدیرکل ارشاد لرستان در پی می آید:

ایرنا: گویی بر سر اجرای برنامه های خود در اداره ارشاد لرستان با موانع زیادی از سوی برخی جریانات سیاسی مواجه بوده اید؟
حجت الاسلام حنان: بله. من قبل از این که به وزارت ارشاد بیایم عضو هیات علمی دانشگاه بودم و البته هنوز هم هستم. وقتی پیشنهاد مدیریت اداره ارشاد لرستان را به من دادند با خودم خلوت کردم. گفتم وزارت ارشاد رسالتی دارد. من دو رویکرد می توانم در ارشاد داشته باشم. نخست این که به صورت محافظه کارانه به عرصه رسالت فرهنگی و هنری و به ویژه موسیقی ورود پیدا کنم مثل برخی دیگر از افرادی که تقریبا همین رویکرد را دارند. یعنی تن دادن به بعضی سلایق شخصی که از ناحیه افراد تندرو که خود را فراتر از قانون می دانند عمل کنم و با این کار خود در واقع قانونی عمل نکنم.
البته اندیشه من درست مقابل این افراد دلواپس است که گفتم این افراد حتی توجهی به متن دین ندارند و بیشترین ضربه به دین از ناحیه همین ها وارد می شود. این افراد هر کسی که عقیده متفاوتی با آنها داشته باشد را غیردیندار می دانند و اقسام اتهامات را به او می زنند.
سال 93 که به ارشاد آمدم در اجتماع اصلاح طلبان در کوهدشت یک سخنرانی در نقد تفکر همین افراد داشتم. اسم برخی از این افراد را هم بردم. این مساله خیلی در کشور سر و صدا کرد و کار به مجلس هم کشید. در آن سخنرانی آوردم که این جریان و این افکار اگر به همین شکل پیش برود در آینده از رهبری هم عبور می کنند که در مواردی این چنین هم شد و طبق شنیده ها گفته می شود که رهبری در سال 96 به آن افراد تذکر داده اند، گرچه همان زمان از ناحیه بعضی از علما و روحانیون به شدت مورد هجمه قرار گرفتم که من نیروهای انقلابی را مورد هجمه قرار داده ام، متاسفانه بعضی از همین افراد دلواپس بانی غائله دی ماه 96 در کشور شدند که برای کشور خسارت بزرگی بود.
بیش از 7 هزار نفر در دو کمپین در راستای پشتیانی از فکر و اندیشه ای که من دارم، حمایت کردند.
بعد از مدتی دلواپسان به این فکر افتادند که اثر این کمپین ها را خاموش و خنثی کنند. در زمستان 95 اعلام یک راهپیمایی کردند. از دو هفته قبل در فضای مجازی و حقیقی برنامه ریزی کردند. بنر هم چاپ کرده و ساعت و روز این تجمع را مشخص کردند.
من هم کار عادی ام را می کردم. روز راهپیمایی فرا رسید. غروب یک روز زمستان بود و قرار بود این تجمع بعد از تاریک شدن هوا در میدان شهدا خرم آباد برگزار شود.
اخوی ام با من تماس گرفت و گفت نهار بیا منزل ما، نهار خوردم ساعت 3 بعدازظهر رفتم بخوابم. برادرم گفت می خواهی بری بخوابی؟ دو ساعت دیگر این استان به هم می ریزد.
گفتم: من کاری نمی توانم بکنم بعضی از فامیلها آمدند منزل اخوی، می گفتند باید چکار کنیم نیاز هست فامیلها را بگوییم بیایند گفتم این دعوای شخصی و خانوادگی نیست بلکه دعوای سیاسی است .
دو ساعت بعد مهندس بازوند استاندار سابق لرستان تماس گرفت و گفت می خواهند به خیابان بیایند و اعلام حمایتی که از شما در فضای مجازی از طرف مردم شکل گرفته را خنثی کنند.
من یک نفر را آن جا فرستاده بودم و گفتم گزارشی از اجتماع و راهپیمایی علیه من را به من بدهد.
چون آنها ساعت 6و نیم غروب زمان اجتماع را مشخص کرده بودند آن نفری که ما فرستاده بودیم ساعت 6 و نیم با ما تماس گرفت و گفت هنوز کسی نیامده است. ساعت 7 تماس گرفت و دوباره گفت کسی این جا نیست. ساعت 7.30 باز تماس گرفت و گفت حدود سی نفر آمده و وسط میدان ایستاده اند با یکی دو بنر، شعار می دهند که ما مدیر ضدارزش نمی خواهیم و شعارهای تند و غیر محترمانه ای علیه من روی بنرها چاپ کرده بودند.
این جماعت یکی دو ساعتی آن جا ایستادند و ترافیکی هم در خیابان ایجاد کردند، چون کسی از مردم به آنها نپیوست و افکار عمومی حمایتشان نکرده بود، بعد از ساعاتی میدان را خالی کردند و رفتند .
البته این ها از طرق مختلف علیه من اقدام کردند. از طریق نمایندگان مجلس، وزیر ارشاد را خواستند. کمیسیون فرهنگی مجلس سر ادامه کار من بحث کردند. بعضی از ائمه محترم جمعه علیه من ورود کردند.
کار را به تهدید علیه خود و خانواده ام شروع کردند از طریق پیامک، پیامک های تهدید آمیز برای من فرستادند و در جلسات عمومی بدترین بی حرمتی ها را در حق من می کردند و در فضای مجازی و حقیقی اتهاماتی از قبیل شیخ هتاک، شیخ انگلیسی و ... علیه من به کار می بردند.

ایرنا: مشکل این افراد به طور مصداقی با شما چه بود؟
حنان: من به طور جدی مقابل تفکرشان ایستادم. سال 93 این که به صراحت اسم کسی از این اشخاص را از تریبون ببرید و تفکرش را نقد کنید بسیار سخت بود.
اما مشکل دوم این ها با من این بود که من در زمینه موسیقی بستری فراهم نمودم تا این برنامه آن هم با توجه به نیاز جامعه علی الخصوص قشر جوان، به نحو مطلوبی برگزار شود.
من در سخنرانی هایم دیدگاههای مثبت را نسبت به موسیقی بیان کردم و گفتم که نگاه عرفا و دانشمندان به موسیقی مثبت است. بعد از این سخنرانی ها هنرمندان استان به این نتیجه رسیدند که با نگاه جدیدی که در ارشاد لرستان حاکم شده است می توانند فعالیت هنری خود را با دغدغه کمتری دنبال کنند. بنابراین همه هنرمندان به میدان آمدند؛ حتی آن هنرمندانی که سال ها بود که از استان به خاطر محدودیت هایی از ناحیه همین دلواپسان از استان رفته بودند هم آمدند؛ امثال استاد شکارچی ، استاد رجب زاده ، استاد نظری و....
در مدت مسوولیتم در ارشاد ، حدود 1700 کنسرت موسیقی در استان برگزار نموده ام. حتی یک مورد کنسرت لغو نشده نداشتیم. البته کار بسیار سخت بود، دائم تهدید می کردند اگر استعفا ندهی برخورد می کنیم. حتی خانواده مرا تهدید، و ساعت یک و دو نیمه شب پیامک می فرستادند و مزاحم می شدند. به گونه ای که بعضی مواقع با تلفن مرا تهدید به قتل نمودند لذا من از طریق مکاتبه این موضوع را با نیروهای امنیتی در میان می گذاشتم. اما حقیقتاً کار و زندگی را برایم سخت کرده بودند.
این کار ها را با شماره موبایل های مشخص و قابل پیگیری هم انجام می دادند. ولی خدا شاهد است هیچ یک از تهدیدها را پیگیری قضایی نکردم. می دانستم اگر بخواهم به این تهدیدها بپردازم دیگر فرصت برنامه ریزی و اجرای برنامه های خود در ارشاد را ندارم .
گفتم بهترین پاسخ به این ها اجرای برنامه های فرهنگی هنری بیشتر است. هر سخنرانی که علیه من صورت می گرفت مجوز برنامه های فرهنگی و هنری بیشتری را صادر می نمودم. با توجه به رسالتی که داشتیم در جهت حمایت از حقوق زنان حتی کنسرت خواننده خانم هم برگزار کردیم. برای اولین بار در کشور ارکستر ملی را هم به خرم آباد آوردم.

ایرنا: کنسرت کدام خانم خواننده در استان برگزار شد؟ سیمین غانم؟
حنان: خیر. خانم ها بهاروند و گلزاری که از خواننده های محلی بودند در حضور بانوان خواندند.

ایرنا: کنسرت سیمین غانم چه شد؟
حنان: مجوز برگزاری کنسرت ایشان را صادر کردیم. دو سانس هم بلیت فروشی شد. صحبت هایی شد که این کنسرت را برگزار نکنید. بعضی از طلاب گفته بودند اگر چنین کنسرتی برگزار شود کفن پوش می شویم و مقابل محل برگزاری کنسرت تحصن می کنیم. باز در فضای مجازی تهدیدها شروع شد.
من اعلام کردم که کار ما قانونی هست. یکی از مدیران استانی تماس گرفت که با برگزاری این کنسرت ممکن است استان دوقطبی شود و درگیری پیش آید. تلفن هایی هم از جانب بعضی از افراد خاص به من شد که بنا بر مصلحتی نام نمی برم و اصرار به به عدم برگزاری کنسرت بانوان داشتند .
پاسخ دادم من مجوز این کنسرت را صادر کرده ام. دو راه وجود دارد اگر وزارت ارشاد به من گفت این کنسرت را برگزار نکن من برگزار نمی کنم. اما اگر گفت بر سر مجوز قانونی که برای آن صادر کرده اید پابرجا بمانید من آن را برگزار می کنم و اگر بعد از اجرای کنسرت کسی در استان از من حمایت نکرد استعفا می دهم. چون وقتی نتوانم به رسالت خود عمل کنم دیگر نمی مانم.
طوری شد که همان شق اول را قبول کردند. گفتند اگر مدیریت ارشد استان تشخیص می دهد که این کنسرت باعث برهم زدن نظم استان می شود و جلوی ادامه فعالیت های مثبت اداره ارشاد لرستان را می گیرد آن را به وقت دیگری موکول کنید. ما هم آن را به وقت دیگر موکول کردیم.

ایرنا: استقبال از کنسرت سیمین غانم چه طور بود؟
حنان: ابتدا فکر می کردم شاید استقبالی نشود اما کار طوری پیش رفت که اگر اجرای اول می شد شاید تا 5 سانس هم بلیت ها فروش می رفت.
هر سانس 700 نفر ظرفیت داشت و در سالن بانک صادرات برگزار می شد. متاسفانه لغو این کنسرت باعث ناراحتی و عدم رضایت جامعه زنان شد که چرا یک مجوز قانونی باید لغو شود. جالب است خیلی زنان متقاضی کنسرت بانوان خانمهای محجبه ای بودند که خواستار برگزاری کنسرت بانوان بودند.

ایرنا: در 1700 کنسرتی که می گویید از چه خواننده هایی دعوت کردید؟
حنان: به نظر می رسد همه هنرمندان خواننده را ما دعوت کردیم در سه قسمت هم خوانندگان پاپ، هم خوانند سنتی و هم خوانندگان محلی .
شهرام ناظری – همایون شجریان – علیرضا افتخاری به همراه ارکستر ملی – فریدون آسرایی- حسین رضا اسدی- مهدی احمدوند – بنیامین بهادری – بهنام بانی- وحید تاج – بابک جهانبخش – احسان خواجه امیری – مجید خراطها – ایرج رحمانپور – علی زند وکیلی – سالار عقیلی – علی عبدالمالکی – فرزاد فرزین – بیژن کامکار – علی لهراسبی – نیما مسیحا – همای – رضا یزدانی – محسن یگانه – مهدی یراحی – حشمت رجب زاده – فرج علیپور – سیف الدین آشتیانی – مراد بداق – مهران غضنفری – رهام خورشیدوند – حسین علیزاده – محمد علیزده – امیر تاجیک – محمدرضاگلزار – حمید عسگری – سیامک آقایی – ماکان بند – هورش بند – ایوان بند – اشوان – مسلم ساکی – فیروز رضایی – بردیا مهر آرا – جمشید خنجریان – بهروز الماسی – گروه دیهیم – امیر رحمان خسروی – گروه آذری (اسدالهی ) – گروه حسین پرنیان – علیرضا قربانی – احسان خواجه امیری – آرش و مسیح – حمید هیراد – محمد باجلاوند – مرتضی روزبهانی – فرزانه گلزاری – فیروز رضایی – جمشید خنجریان – مهدی دارابی – رامین میر – سعید ملکی – سپهر پیرهادی - محمد بیرانوند – اشکان اشراقی – مجبتی نظری – مسعود حاتمی – فتح اله طهماسبی – داریوش نظری – بهمن اسکینی – فضل اله صفاری – رضا صادقی – سامان علیپور – مجتبی باعزم – حامد زمانی – غلام سبزعلی – کیهان کلهر – حامد فیضیان و ... این افراد حدود هشتاد نفر بودند.

ایرنا: در سایر زمینه ها هم مشکلی با این افراد تندرو داشتید؟
حنان: بله. یک تئاتری درباره دفاع مقدس برگزار کردیم. عده ای نزد من آمدند و اعتراض کردند و گفتند این تئاتر ارزش های دفاع مقدس را زیر سوال می برد. آنها شروع به حملات گسترده علیه این تئاتر در فضای مجازی کردند و دوباره تهدیدها و فشارها و بی حرمتیها علیه من به جرم دفاع از هنر و هنرمند از طرف افراد دلواپس شکل گرفت. من نظر داوران متخصص در حیطه هنر تئاتر را خواستم و گفتم شما به عنوان متخصص در امر تئاتر نظرتان پیرامون این تئاتری که آقایان اعتراض دارند چیست؟
از تعدادی از این جملاتی که در فضای مجازی علیه من شده بود پرینت گرفتم و در اختیار داوران قرار دادم . در نهایت داوران گفتند ما تئاترهای زیادی درباره دفاع مقدس داوری کرده ایم این تئاتر بهترین تئاتری است که در این باره دیده ایم.
درگیری شدیدی در همان چند روز جشنواره در فضای مجازی درباره این تئاتر رخ داد. بعضی از ائمه محترم جمعه به طوری که من را نیروی نفوذی دشمن معرفی کردند در حالی که بنده حقیر تمام تلاشم این هست که در راستای تقویت نظام و انقلاب حرکت کنم در نماز جمعه هم به من هجمه کردند. روز 9 دی سال 95 سخنران اصلی این مراسم رسما علیه من سخنرانی کرد.

ایرنا: اسم آن تئاتر چه بود؟
حنان: لیلی نام دختران ایران زمین.
جالب است که این تئاتر در تهران هم برگزار شده بود ولی کسی به آن اعتراض نکرده بود. یکی از علت های مخالفت این ها با من البته این است که به صورت شفاف از تفکر اصلاح طلبی حمایت می کنم. در همین انتخابات اخیر ریاست جمهوری مرخصی گرفتم و حدود 25 سخنرانی در دفاع از نامزدی آقای روحانی در شهرهای مختلف استان انجام دادم. دلواپسان سر این کار هم از من خیلی ناراحت هستند. من شخصی هستم که در تفکر و اندیشه ام شفاف هستم و با حفظ تمام خط قرمزهای نظام سعی کردم از تفکر و اندیشه ام دفاع کنم و هرگز انسان محافظه کاری نبوده ام که دنبال منافع شخصی خودم باشم بلکه تفکر و اندیشه را بر منافع شخصی و مناصب ترجیح دادم.


ایرنا: جریان مراسم پلدختر و شعار علیه شما چه بوده است ؟
حنان: ارشاد برنامه ای به نام بزرگداشت شهیدشکارچی در شهر پل دختر داشت. فرماندار پل دختر چند روز قبل از مراسم به من گفت آقای حنان عده ای از مخالفین شما به من گفته اند که حنان یا نباید در این برنامه حضور پیدا کند و حتی اگر آمد حق سخنرانی ندارد.
پاسخ دادم: این چه تفکری است و چه کسی پشت آن است که می گوید در برنامه ای که خود ارشاد متولی برگزاری آن است مدیرکل ارشاد نباید سخنرانی کند؟ این یعنی چه که این گروه این طور برای خود عرض اندام می کنند و برای دیگران خط و نشان می کشند؟ جناب فرماندار شما نماینده دولت هستی، برو و به آنها بگو حنان می گوید خیلی بیخود می کنید- البته لحن تندتری به کار بردم- حنان به این برنامه می آید و سخنرانی هم می کند.
به فرماندار گفتم : برنامه مال ارشاد است مخالفین من اگر ناراحتند نیایند در آن شرکت نکنند. این ها دارند زمینه بی حرمتی نسبت به شهدا را فراهم می کنند. این ها در سایت هایشان می نویسند حنان هتاک به شهداست حال این که حنان مدافع شهداست و این تندروها هستند که با کارهای افراطی شان زمینه هتاکی به شهدا را فراهم می کنند.
روز جلسه به محض ورودم به سالن فهمیدم قرار است اتفاقاتی بیفتد. امام جمعه پلدختر و نماینده مجلس پلدختر پشت تریبون رفتند و سخنرانی کردند. به محض این که نوبت من رسید شعارهایشان شروع شد: مرگ بر منافق، مرگ بر ضدولایت فقیه.
من سخنرانی ام را ادامه دادم و توجهی نکردم. ولی آنها آن قدر شعار دادند تا جلسه به هم ریخت.

ایرنا: تعدادشان چند نفر بود؟
حنان: این ها در جامعه یک اقلیتند. در همان سالن هم یک تعداد کمی بودند. ولی صدایشان بلند است. اما نه عده دارند نه عده. در آن سالن 300 نفر حضور داشتند که زیر ده نفرشان با آنها بودند و شعار می دادند. ولی باور کنید هر چقدر شعار دادند کسی با آنها همراهی نکرد.
من صحبتم را جمع بندی کردم تا آنها نگویند ما به هدف خود رسیدیم.
جلسه ادامه داشت و من نشستم و دوباره شعارهای این افراد شروع شد که حنان باید از سالن بیرون برود.
اما اکثریت مطلق مردم حاضر هیچ حمایتی از آنها نکردند. حتی عده ای از افراد از جمله برادر خود شهید شکارچی روبروی مردم فریاد زد و با تندی گفت شمایید که به شهدا توهین و هتاکی می کنید؟ این چه وضعی است درآورده اید؟ آیا این است احترام شما به شهدا، حنان مهمان ماست . مجری برنامه نمیدانست چکار کند به سختی جمعیت را ساکت کرد و مراسم جمع بندی و تمام شد .
بعد از پایان برنامه فرمانده نیروی انتظامی نزد من آمد و گفت بر اساس برنامه حفاظتی ما نسبت به شما، شما نباید از داخل جمعیت عبور کنید و از در پشتی سالن خارج شوید. ماشین را آنجا هدایت کرده بودند چون پیش بینی می کردند نسبت به ما تعرضی داشته باشند .
پاسخ دادم: من از داخل جمعیت می روم ببینم چه کسی جرات می کند به من تعرض کند. تا مردم پاسخشان را همینجا بدهند.
وقتی داخل جمعیت آمدم مردم حلقه حفاظتی زدند و من هم بدون هیچ مشکلی از سالن بیرون رفتم.
بعد از این که از سالن خارج شدم فهمیدم عده ای از مردم با این افراد برخورد کرده اند و اتفاقا همان شب بعد از مراسم، ما افطاری در شهر دزفول مهمان بودیم و به شهر دزفول رفتیم. در راه برگشت از آزاد راه آمدیم ولی متاسفانه مخالفین در فضای مجازی اینگونه عنوان کرده بودند که حنان به صورت بسیار امنیتی و با یک تیم حفاظتی از آزاد راه به خرم آباد رساندند در حالی که واقعیت نداشت. البته خبرها حکایت از آن داشت که در معمولان عده ای قلیل را تحریک کرده بودند که در برگشت به ما تعرضی داشته باشند. که به مطلوبشان نرسیدند .

ایرنا: یکی از مشکلات استان بیکاری است. نظرتان چیست؟
حنان: هر استانی یک ظرفیت هایی دارد. مهم ترین ظرفیت استان لرستان نخست موسیقی و سپس گردشگری است. به جرات می گویم در این 5 سالی که در ارشاد لرستان در خدمت مردم بوده ام چرخ اقتصاد هنر استان به خوبی چرخیده است.
ما کنسرتی داشته ایم که 4 هزار نفر در یک سانس آن شرکت کرده اند و بلیت آن بالای 100 هزار تومان قیمت داشته است. خب این پول کجا می رود؟ در جیب هنرمند، هتل ها، مغازه ها و عوامل اجرایی. یعنی یک گردش مالی بزرگی در استان ایجاد می شود آن هم در راستای چرخش اقتصاد هنر و اقتصاد فرهنگ .
اگر مسوولان تنها روی هنر و گردشگری لرستان سرمایه گذاری کنند می تواند از نظر اشتغالزایی نیروهای استان های همجوار را هم تحت پوشش قرار دهد.
ولی متاسفانه بعضی با تفکر افراطی و بسته و خشک خود مانع از استفاده از این ظرفیت داخلی برای اشتغال زایی هستند و مانع برای مسوولین دلسوز ایجاد می کنند و با شناختی که از استاندار فعلی جناب آقای دکتر خادمی دارم انشااله با حمایتهای ایشان از هنر و هنرمندان، اقتصاد هنر و اقتصاد فرهنگ در استان رونق خواهد گرفت .
یادم است وقتی شهرام ناظری در خرم آباد کنسرت برگزار کرد آن قدر سکوت سالن را فرا گرفت که ناظری نیم ساعت درباره فرهنگ بالای مردم لرستان صحبت کرد. صحبت های ایشان در سایت ها هم منتشر شد و موجود است. ایشان گفت: من کنسرت های زیادی در سالن های بزرگ موسیقی دنیا برگزار کردم اما وقاری که در تماشاچیان لرستان دیدم حتی در اروپا ندیدم. وقتی چنین خواننده هایی از استان تقدیر می کنند برای کل استان در دنیا تبلیغ می شود.
معاون سیاسی استانداری لرستان جناب آقای خجسته پور چند بار تا به حال در سخنرانی هایش گفته است دو سه سال است که تعداد گردشگران در لرستان افزایش پیدا کرده است. ایشان تاکید کرده یکی از عوامل اصلی این رشد گردشگران برگزاری کنسرت های موسیقی بوده است.
البته من برای اجرای کنسرتها تنها عامل را اجرای قانون نمی دانم بلکه من خودم بر این باور هستم که عامل مهمتری در تشویق من در حمایت از موسیقی وجود دارد و آن عامل عبارتست از اینکه رسالت موسیقی ارتقاء نفس انسان است. بر این باورم که در موسیقی لذت نیست بلکه ارتقای نفس است چون اگر لذت باشد آن گاه لذت تقسیم می شود به دو قسم لذت شرعی وحلال و غیر شرعی و حرام ، در نهایت موسیقی که لذت شرعی دارد حلال و ان که لذت غیرشرعی دارد می شود حرام.
من نظرم این نیست بلکه می گویم در موسیقی لذت نیست که جنبه حلال و حرام پیدا کند بلکه در موسیقی جنبه ارتقای نفس است و ارتقاء نفس مطلقا خوب است پس موسیقی خوب است. شاید کسانی که موسیقی را حرام می دانند نظرشان ناظر به این است که در موسیقی لذت است ولی من می گویم که لذت نیست ارتقای نفس است .
خیلی از افرادی که برای مشاهده این کنسرت ها می آیند از استان های دیگر می آیند چرا که در استان خود امکان برگزاری چنین کنسرت هایی را ندارند.
من برای این کار هزینه زیادی داده ام و خودم هم هزینه شده ام و تعبیر بعضی از دوستان و افکار عمومی درباره من حقیر این است که تعبیر به شیخ شادی و شیخ حامی هنرمندان و هنر می کنند. وقتی شادی مردم را می بینم به رضایت و سرور می رسم و تمام مصیبت ها و مصائبی که بر من وارد کرده اند را فراموش می کنم . در پایان این نکته را یادآور می شوم که من عضو هیأت علمی دانشگاه هستم و حقوق هیأت علمی را رها کرده ام و مرخصی بدون حقوق گرفته ام. حقوقی که از ارشاد می گیرم ماهیانه دو میلیون تومان است و تنها مدیر کلی هستم که در کشور ماهیانه دو میلیون تومان حقوق می گیرد . به حضورم در میان اهالی هنر و فرهنگ افتخار میکنم .

ایرنا: فضای فرهنگی استان بعد از این 5 سالی که مدیرکل ارشاد بوده اید را چطور می بینید؟
حنان: اگر الان شما در بین مردم حضور یابید و از آنها درباره وضعیت فرهنگی استان بپرسید به طور نسبی از عملکرد اداره ارشاد راضی اند که به نمونه هایی از فعالیتهای فرهنگی ، هنری ، قرآنی و ... به صورت آمار مقایسه ای پایان دولت دهم تاکنون اشاره می کنم.
عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از زمان آغاز به کار دولت یازدهم تا پایان97 به این شرح است:
گزارش آماری فعالیت‌های فرهنگی و هنری، قرآنی و اداری صورت گرفته در استان از سال 92 تاکنون با عنایت‌ دولت محترم و نگاه ویژه‌ی شخص رئیس‌جمهور به مسائل حوزه‌ی فرهنگ و هنر و البته با پشتوانه‌ی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد ارتقاء چشمگیر فعالیت‌های این حوزه در استان بوده‌ایم که از آن جمله می‌توان به افزایش تعداد انجمن‌های فرهنگی و هنری از 74 انجمن به 84 انجمن اشاره کرد.
- در بخش مؤسسات فرهنگی و هنری نیز از 49 موسسه به68 موسسه افزایش‌یافته است.
- در خصوص آموزشگاه‌های آزاد هنری و در تائید حرکت‌های مؤثر دولت در امر آموزش تخصصی هنر، ما شاهد افزایش تعداد این آموزشگاهها از 29آموزشگاه به 60آموزشگاه هستیم که این موضوع با توجه به مشکل حاد بیکاری در استان، موجب دلگرمی هنرمندان پیشکسوت و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف هنری شده که با تأسیس آموزشگاه هم می‌توانند به جذب جوانان و نوجوانان پرداخته و هم از این محل کسب درآمد کنند.
- پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها نیز، ارتقاء چشمگیری در استان، نسبت به دولت قبل، صورت گرفته که طی آن، تعداد پایگاه‌های خبری ثبت‌شده و دارای مجوز از 2 پایگاه در پایان سال نود و دو به51 پایگاه و خبرگزاری‌ها نیز از 11 به 16 خبرگزاری رسیده است.
- با توجه به استقبال مردم لرستان از نشریات محلی و اخبار و اطلاعات آنها، در این خصوص نیز رشد قابل قبولی صورت گرفته و نشریات محلی ما از 48 نشریه به134 نشریه افزایش‌یافته که درخشش مطبوعات لرستان در جشنواره‌های تخصصی نشان از حرکت مؤثر دولت در این حوزه است.
- کانونهای تبلیغاتی تا سال 92، 127 عدد بوده که در پایان سال 95 به 148 کانون ارتقاء یافته و مجوز 6 کانون دیگر در دست اقدام می باشد.
- تعداد کتاب‌های به چاپ رسیده در لرستان در پایان سال نود و دو، 79 عنوان بوده که در پایان سال97 به 360 عنوان رسیده است.
- تعداد انتشارات فعال در استان نیز با سیر صعودی خیره‌کننده از 18 به 37باب ارتقاءیافته بوده است.
- برگزاری نمایشگاه سراسری استان در لرستان از 7 نمایشگاه در سال 92 به 11 نمایشگاه تاکنون رسیده است .
- خرید کتاب از ناشران و مولفین بومی و استانی در سال 92 بیست میلیون تومان بوده که در سال 93 چهل میلیون تومان ، سال 94 هفتاد میلیون تومان، در سال 95 هشتاد میلیون تومان و در پایان سال 96 به صد میلیون و در پایان سال 97 صدوپنجاه میلیون تومان می باشد.
- تعداد چاپخانه‌های استان در پایان سال نود دو 45 چاپخانه بوده که تا کنون به 82 باب ارتقاءیافته است.
-تعداد مؤسسات قرآن و عترت که مجریان آموزش تخصصی قرآن کریم در سطح استان هستند که با ادغام با موسسات سازمان تبلیغات اسلامی از 40 به 99 موسسه افزایش‌یافته است.
- تعداد کانونهای فرهنگی هنری مساجد در سال 92 ، 286 کانون بوده که تاکنون به 394 عدد رسیده است.
- اجرای موسیقی ارکستر ملی ایران برای اولین بار در استان لرستان در سال 1395
- در حوزه اداری با طی کردن مراحل اداری و قانونی تبدیل وضعیت تعداد 30 نفر از نیروهای قراردادی به پیمانی صورت گرفته و در حوزه عمرانی پروژه تالار مرکزی 30% پیشرفت فیزیکی داشته و تجهیز سالن آمفی تئاتر، نگارخانه و سالن کنفرانس نورآباد و تجهیز نگارخانه و سالن کنفرانس شهرستان دورود انجام گرفته و همچنین تجهیز نگارخانه و سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی هنری الشتر با 70% پیشرفت فیزیکی در دست اقدام است.
- تاسیس انجمن آثار فرهنگی مفاخر در استان به منظور استفاده از ظرفیت نخبگان فرهنگی و هنری در تدوین برنامه‌های این حوزه از اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم بود، این انجمن با حمایت ویژه‌ی استاندار لرستان، در سال 94 تأسیس و هم‌اکنون با حضور صاحب‌نظران فرهنگی و هنری استان فعالیت می‌کند.
- از پایان سال 92، هیچ‌گونه اتاق فکری باهدف تدوین فعالیت‌های فرهنگی و هنری تشکیل نشده که در سال 94 شاهد تشکیل این اتاق فکر بودیم و ثمره‌ی آن تدوین سند جامع چشم‌انداز فرهنگی استان با هدایت‌های ویژه‌ی نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان است که با محوریت شورای فرهنگ عمومی در دست تهیه بوده و مرحله‌ی اول آن نیز در سه بخش آماده و در آینده‌ی نزدیک به دستگاه‌های مجری ابلاغ می‌شود.
- برگزاری حداقل 20 کارگاه تخصصی و ساماندهی و ثبت‌نام بیش از 110 خبرنگار از مهم‌ترین فعالیت‌های خانه‌ی مطبوعات استان در جهت ارتقاء سطح کیفی نشریات محلی بوده است.
- تأسیس مرکز آموزش علمی و کاربردی فرهنگ و هنر و ازسرگیری چاپ فصلنامه‌ی پژوهشی ' یافته نو ' را از دیگر اقدامات این اداره کل در دو سال گذشته بوده که مرکز آموزش علمی کاربردی اداره کل باهدف افزایش سطح اطلاعات و سواد دانشگاهی علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف هنری هم‌اکنون فعال است و در مقطع کاردانی حرفه‌ای دانشجو می‌پذیرد.
- فعال سازی و چاپ فصلنامه یافته نو.
- برگزاری بزرگداشت مفاخر از سال 92 تاکنون35 مورد در سراسر استان.
- برپایی یک دوره هفته فرهنگی در تهران.
-کسب رتبه های برتر ملی توسط هنرمندان در رشته های مختلف از سال 92 تا کنون بیش50 مورد.
- تاسیس انجمن شاهنامه پژوهی با هدف و وحدت ملی از طریق حماسه در شاهنامه .
- برای اولین بار مجوز رشته موسیقی را در هنرستان های هنرهای زیبا لرستان گرفتیم و الان دانشجوهای موسیقی این رشته مشغول تحصیل هستند.
پژوهشم**3081**1552

انتهای پیام /*



سقف کاذب - شرکت طراحی سایت - دیوارپوش پی وی سی